Friday, April 1

Delhi: Sesak dan Boring

Bagi aku Delhi ni sangat bosan. Tak ada benda nak buat. So aku pun tak ada benda nak cerita pasal Delhi, melainkan daerah ni adalah yang paling kotor, paling sesak, paling hancing dan paling membosankan. Mungkin sebab Delhi ni sangat bandar compare dengan daerah lain. Dan aku ni bukanlah city girl. Jadi macam lembu masuk bandar lah kiranya.

Delhi ni syurga untuk shopping saree dan kurta. Memang banyak kedai kedai jual sari kalau compare dengan tempat lain. Tapi, aku juga bukanlah jenis yang suka gila shopping sana sini. So aku tak excited mana la pun. 

Delhi ni pun banyak monumen monumen yang boleh dilawati. Cuma... Aku bukan juga jenis yang suka tengok tempat tempat UNESCO. Kalau satu dua tempat tu ok lah. Nak lepak di taman taman rekreasi pun aku malas jugak, sebab tak reachable by Metro, jadi aku malas. Jadi hari ni aku take it easy je.

Pagi tu jam 10 baru aku keluar. Nak pergi Qutb Complex. Kalau nak senang, boleh je hire tuk tuk dari hotel dan straight away sampai di Qutb Complex. Tapi aku nak jugak naik Metro. Turun di Station Saket, ada 2 KM lagi baru boleh sampai ke Qutab Minar. Kau rasa? Of course la aku jalan kaki je 2 KM tu. Muda muda ni boleh la gigih lagi nak jalan kaki. Nanti nak beranak pinak, jangan harap le.


Qutb Complex ni memang sangat besar. But naaahhh... Aku tak jalan tengok semua, sebab aku bosan dah tengok ancient ancient ruins ni. Dalam akal fikiran aku, dah teringat ingat dah nak main salji kat Kashmir nanti. Jadi apa yang menghiburkan, aku tengok gelagat orang yang mengunjungi tempat ni. Pelancong India, jangan cakap la diorang punya excited. Suka suki diorang je suruh orang ke tepi sbb nak ambil gambar. Rombongan sekolah pun ada. Orang Malaysia pun aku jumpa, tapi kerek semacam je. Overdressed dah tentu. Dah la siap posing maut lagi like nobody's business. Tergedik gedik dengan tour guide India pulak. Aku yang tengok ni yang malu jadinya.

 








Seterusnya aku pergi ke Lotus Temple. Yang ni lebih dekat dengan Metro station tu. Tapi aku pun tak ingat dah apa nama station tu. Nak masuk temple ni, bayarannya korang kena beratur panjang la. Dengan perangai orang India yang tak ada kesabaran potong potong barisan, tolak tolak sondol kau dari belakang, itu lah bayaran nak masuk temple ni. Mula mula aku beratur la jugak, dari luar pagar. Dengan mentari yang panas terik. Bila dah berjaya masuk dalam, aku rasa malas pulak nak pergi masuk dalam temple tu tengok apa yang ada. HAHAHAHA sia sia je aku beratur, bertahan dengan perangai orang kat sana.


Dan final destination aku untuk petang tu nak pergi ke India Gate yang tak ada apa melainkan satu monumen besar yang ada nama askar askar terkorban. Sebenarnya menyesal jugak la aku allocate dua hari kat Delhi ni. Tak ada WOW factor. Patut lah mat saleh aku jumpa tengah jalan pun rata rata cakap Delhi is their least favourite city. Barulah aku faham sebab sebab nya. Sehari pun dah cukup untuk spend kat Delhi ni. Haih

 


Angan angan malam tu nak pergi ke bazar untuk buat nightlife photography kononnya. I mean, this is Delhi man, mesti meriah bazarnya kan, tak sama macam negeri negeri sebelum ni. Tapi apakan daya, katil mencemburui aku. Beli Lays, beli air sedap, bukak TV. Hihihi


No comments: