Thursday, February 18

Jaisalmer: Thar Desert Safari

Ah. Baru je puji hotel ni bagus, murah,  setanding 4 5 bintang. Tapi pagi tu aku bangun jam 4.30 pagi, menunggu tittisan air panas, hampeh tak ada! 

Whatever, mandi ke, tak ke, plan harus diteruskan walaupun aku sedar yang aku tak akan dapat mandi sampai lah aku balik dari desert tu. So, aku tak mandi akhirnya. Hahahaha. Siap siap, kemas barang, check out untuk pergi ke desert safari. Aku pun pelik jugak sebenarnya kenapa nak kena pergi awal sangat. Tak kisahlah, janji orang orang dari Trotters tu ambil aku tepat pukul 5.30 am. Masa nak check out tu, orang yang jaga kaunter tu pun masih tidur berselubung lagi. Rasa kesian pulak nak kejut. Nasib dah swipe debit card awal awal masa check in tu. Kalau tak, haru jugak.

Lagi 15 minit nak masuk jam 6, aku dah sampai ke kedai Trotters tu. Malangnya tak boleh bertolak lagi. Sebab ada sorang lagi yang akan join desert safari ni. Haih, buat penat je aku bangun awal pagi, lepas tu nak kena tunggu orang lain pulak dah. Dah kemain lambat pulak tu sampainya. Kira kira 6.15 am, baru la perempuan mat salleh tu sampai. Terbeliak bijik mata aku tengok beg dia bawak. Kemain besar! Aku rasa yang 80 Litre punya. Itu pun ada daypack lagi, pun agak besar gak. Lepas tu ada gundik gundik letak baju kotor, pun besar jugak! Dalam fikiran aku, macam mana lah dia travel dengan beg banyak banyak gini. Aku ni guna beg 45 Litre pun dah pengsan nak mengangkutnya!

Tak kisah la tu. Let's call her Julia. Julia ni dari US. Dia travel di India nak masuk 3 minggu dah compare dengan aku yang baru je melepasi dua minggu. Dia mula dari South India. Jeles betul rasanya. Aku pun nak pegi south India jugak T_T Anyways, lepas Julia sampai, kami pun berangkatlah ke Thar Desert dengan menaiki jeep. Mamat Trotters tu kemain laju ha dia bawak, macam pelesit. Aku, Adib dan Julia dah pelik dah. Julia tu paranoid jugak sikit, biasalah, mat salleh kan. Dia takut le apa apa jadi sebab mamat Trotters tu bawak laju nak mampuih, berenjut enjut macam naik boat lawan ombak besar tu rasanya. Rupa rupanya, mamat Trotter tu nak kejar sunrise untuk kitorang! Patut le kemain laju bawak jeepnya!


Sambil menyaksikan sunrise di Thar Desert ni, aku dan yang lain lain disajikan biskut tiger, roti sapu jem dan juga hot chai. Eh, sedap pulak makan roti sapu jem tu time time macam ni. Padahal jem tu tak sedap pun ha. Rasa macam dah expired je. Serius! Mungkin sebab suhu di desert tu yang agak sejuk, semua pun jadi sedap.

Tiba tiba rasa macam tak cukup lapis je baju yang aku pakai. Dah la luggage dan semua baju baju aku, aku simpan dalam locker kat Trotters tu je. Memang sehelai sepinggang aku ikut tour ni. Yang aku bawak, wet tissue, camera, kain batik, sanitizer, mineral water. Itu je. Wet tissue tu memang wajib bawak la kalau kau nak pergi tour ni T_T



Lepas breakfast, orang orang Trotters tu persiapkan unta unta yang terlibat. Unta unta ni lah yang akan jadi pengangkutan aku sampai esok hari. Segala mak nenek barang makan, barang untuk tempat tidur, semuanya sangkut kat badan unta ni je. Kadang kadang aku kesian jugak tengok unta unta ni, larat ke dorang nak angkut beban banyak banyak? Errr, tapi sekejap je rasa kesian aku tu. Lepas dah naik unta tu, rasa syok pulak. Dah tak ingat dah kesian ke apa. Bahahaha


Mula mula perjalanan, si Akbar ni yang tolong guide unta unta tu. Dia jalan kaki je. Gigih. Dah la pagi tu memang dah start panas dah lepas matahari terbit. Tapi dia masih boleh jalan kaki. Tak tau la kenapa orang Trotters tu tak allocate kan  satu unta untuk dia. Unta unta ni pulak, macam senang gila je nak jaga. Mungkin sebab diorang ada loyal traits. So, sangkut je tali kat unta depan, dorang ikut belakang bontot unta yang kat depan tu. Kalau unta yang depan tu laju, unta belakang tu akan ikut speed unta depan.

Akbar ni peramah. Tapi gatal. Hahahah. Dalam perjalanan ke sand dunes tu, tak habis habis dia cerita pasal girlfriend dia. Siap tunjuk gambar lagi! Alarh, maybe he's just trying to entertain us. Layan je lah. Yang paling tak boleh tahan, dia siap pecah rahsia lagi, dia cakap dia ada perempuan simpanan! Pengsannnn. Jangan main main ha, pengembala unta pun boleh pasang dua tiga perempuan ok!



Perjalanan nak ke centre of Thar Desert tu agak lama lah jugak. Kalau berterusan naik unta, adalah dalam 4 5 jam. Tapi untuk desert safari ni, tak ada lah naik unta tu non stop pulak. Tengah hari tu, stop kat tempat yang ada pokok untuk berehat. Bukan unta dan kami semua je yang berehat, kambing kambing gurun pun turun datang berehat sekali sebab dorang ada bau makanan kat dalam gundik gundik yang disangkut kat unta tadi. Garang kambing kambing gurun ni! Acah acah nak sergah pun diorang tak lari. Kena tunjuk batang kayu, baling kat dorang baru dorang nak lari!



So, tengah hari tu jugak, Akbar, siap siapkan makanan. You wont believe this.


Mula mula Akbar tu masak chai dalam periuk. Sedap. Sebab dia guna marsala chai. Ada rasa pedas pedas halia sikit. Since dia ada satu periuk je untuk masak, lepas dah pakai untuk buat chai, dia bersihkan periuk tu guna pasir! Pasir ok, pasir! Pasir yang ada kat desert tu, pasir yang dah dipijak pijak kat situ. Pasir yang aku tak tahu lah mungkin dah pernah kena berak kencing unta dan kambing kat situ. Those freaking pasir ok! Aku, Adib dan Julia macam, what. the. hell.? Will us be eating from that pot? Macam... Biar betul basuh periuk guna pasir? Boleh bersih ke macam tu?! Kitorang semua dah berdebar debar je untuk lunch. Takut betul memikirkan yang aku yang tercirit birit kat tengah tengah desert tu. Dah la, of course tak ada toilet tengah tengah gurun ni kalau kau nak melepaskan cirit sekalipun! Tambah pulak dengan aku tengah period pulak masa tu! Hoiii seram nak period sambil cirit! 


Lepas dah masak lauk, pun lagi sekali dia basuh periuk tu guna pasir jugak sebab seterusnya dia nak menanak nasi T_T Sambil sambil tu, dia ajak si Julia ni tolong dia buat capati. Oh man, aku tak tahu lah tangan dorang ni bersih ke tidak duk adun adun dough capati tu. Aku tutup mata je lah. 

Lagi satu... Kalau kau datang safari ni pakai singlet yang macam Julia ni, jaga jaga lah, meliar je mata si Akbar ni pandang barang kau atas bawah atas bawah. Hahahaha terkekeh kekeh aku dengan Adib tengok mata dia meliar.


Anyway, lunch tu semua orang makan bertambah tambah! Rasa macam tak makan sebulan! Walaupun makanan yang Akbar masak tu tak ada la sedap mana pun, biasa biasa je, tapi tak tahu lah kenapa rasa lapar sangat tengah hari tu. Tapi lauk lauk dia semua boleh diterima lidah lah. Tak ada lah rasa macam orang yang tak reti masak tu. Tapi, boleh tahan sedap la jugak sebenarnya. Jangan risau, tak cirit pun! Serius!

Sedang kami makan, unta pun pergi cari makanan. By the way, aku dan Adib ingat, pokok pokok kat gurun ni semula jadi ada straight cut di rimbunan hijau tu. Tak pun, mungkin ada gardener yang tolong potongkan setiap pokok tu. Rupanya, pokok pokok tu dah kena cantas dengan unta, patutlah straight je cutting kat bahagian bawah rimbunan daun daun tu! Ish ish ish. Cerita pasal unta pula, unta unta tu, si Akbar ni lepaskan aje meliar kat gurun tu. Aku dah risau dah bila unta hilang dari pandangan mata aku. Semua pokok yang ada kat sekitar tu, tak nampak pun batang hidung unta. Hah sudah, takkan la aku nak kena tolong cari unta unta ni pulak bila nak start perjalanan nanti? Julia pun sama gelisah. Berulang kali dia tanya kat Akbar, tak apa ke biar unta unta tu hilang dari pandangan? Akbar kata, unta unta tu takkan dapat pergi jauh pun, sebab kaki diorang dah kena ikat, so boleh jalan area dekat dekat je. Tapi masalahnya semua dah out of sight dah walaupun kaki kena ikat pun!


Lepas makan, walaupun kami semua risau je kot kot la unta ni hilang terus tak balik balik, boleh lagi si Akbar ni suruh take an afternoon nap dulu! Akbar tu siap tidur berdengkur lagi ha! Dalam pada itu, aku pulak rasa nak membuang. Jeng jeng jeng. Di sebabkan Akbar yang gatal tu  dan lain lain termasuk lah si Adib tu dah tidur lena, aku pun pergi lah cari semak samun belakang pokok untuk melepaskan hajat. That is the only way, ok. Memang tak selesa gila, Tambah tambah when you're having that time of the month. But, I'm on an adventure! Persetankan lah rasa tak selesa semua tu. Ahhhh legaaaa. Nasib lah cuma buang hajat kecil je. Aku positif 100% tak ada orang intai! Kalau ada jugak yang mengintai, itu rezeki dia lah. Aku pasrah =.='

Lepas masing masing dah re-energize, Akbar pun pergilah mencari unta unta yang berkeliaran liar tadi. Eh, nasib baik jumpa!

Kali ni Akbar beri peluang pada kitorang untuk drive unta unta ni sendiri. Aku nak cuba jugak, tapi tak konfiden je, kang unta tu tak nak jalan, aku pulak ketinggalan sorang. So aku suruh Adib drive unta dia, sangkut tali unta aku kat unta dia. Hah! Unta Adib drive pun tak nak jalan laju! Habis aku dengan Adib kena tinggal kat belakang! Julia dengan Akbar dah ke depan sana nun. Akbar share unta dengan kawan dia. Tak tahu lah mana datang entah kawan dia tu. Dia telefon agaknya. Hebat India ni, kat gurun pun boleh ada coverage. Tak tahu la ada 3G jugak ke idak ha.


Akhirnya, lepas cuba mengejar unta Julia dan Akbar, aku dah nampak sand dunes! Masa yang sama, ada sekumpulan lagi yang menaiki unta untuk safari ni. Dorang ni dari Canada dan Italy. Dorang cuma ambil one day trip. Datang tengah hari, balik pun tengah hari esoknya.



Petang tu, Trotters akan bagi makan lagi. Cuma minum petang, dan bagi makan buah buahan je lah. Sambil sambil tengok sunset, masing masing berborak pasal journey diorang. Mula mula dorang bersembang pasal European countries. Memang tak boleh nak mencelah la sebab aku tak pernah pergi sana pun! Tapi lepas tu, dah bukak cerita India, aku pun tak ketinggalan nak berlagak jugak. Hahahaha. Mostly mat salleh yang aku jumpa, memang akan begin India trip dorang dari south lah aku rasa. Lepas tu dorang mesti akan compare comparekan charge yang locals selalu kenakan kat dorang! Hahahaa, masing masing akan mengadu mahal. It's lucky to be Asian sebenarnya. Kalau travel di Asia, senang nak blend in. Especially lelaki, sebab kalau perempuan bertudung, dah sah sah bukan locals. Topik topik berat seperti hal ISIS pun dibincangkan petang tu ok! Haaa jangan main main, dorang pun tak percaya yang ISIS tu betul betul orang Islam.





Lepas sunset tu, masing masing pergi cari port nak membuang sebelum hari totally gelap. Macam kelakar pun ada. Nasib lah banyak bushes kat situ. Haih. Dinner pulak,  semua dah siap dihidang! Lauk tak seberapa tapi rasa macam sedap ya amat pulak malam tu.

Bila dah gelap, itu lah yang aku tunggu tunggu, untuk tengok bintang berkelipan. Ya Allah! Best gila kot! Lawa nak mampuih! Sebab macam gelap gila, tapi kau diterangi cahaya bintang dan bulan je. Rasa macam dalam mimpi! Malangnya itu pertama kali aku nak ambil gambar milky way. Tapi aku pun tak tahu setting apa nak kena guna, dan ke arah mana yang patut aku shoot. Sayang seribu kali sayang. Walaupun dah guna focal paling pendek, yakni 17mm, masih tak dapat capture kat mana milkyway nya. Salah aku sebab tak download map milky way siap siap. Haihhhh


Lepas tu ada bonfire la konon nya. Masa petang tu, yang bawak lagi 3 orang mat salleh tu, ada beberapa lagi orang Trotters tag along. Agaknya untuk security reason kot. Kalau sorang je yang nak monitor kitorang, takut jugak apa apa terjadi nak kena handle sorang. So malam tu dorang karaoke untuk entertain kitorang T_T





Kalau kena pada tarikhnya, kadang kadang akan ada desert carnival. Desert carnival ni macam ada tarian tarian la kat gurun tu. Tapi aku tak pasti pulak masa aku buat itinerary tu, tarikh aku pergi ni kena ke tidak masa carnival tu. Tapi yang aku tahu, sebalik sand dunes tu, tempat yang ada cahaya tu, macam ada orang tengah buat party. Bila tanya kat orang Trotters tu, apa benda yang meriah sangat tu, dia kata ada orang kahwin kot T_T Tak tahu lah dia tipu ke apa, tapi lepas tu, bila diorang dah settle set up kan tempat tidur kitorang, orang orang Trotters tu ramai ramai naik jeep dorang pergi tinggalkan aku dan lima yang lain kat tempat kitorang nak tidur tu! Mungkin sebenarnya itu desert carnival tu, tapi cuma diorang yang malas nak bawak kitorang tengok, lepas tu tinggalkan kitorang semua dengan alasan nak pergi cari unta yang diorang biarkan berkeliaran tu T_T

Lupa nak cakap, tempat tidur aku malam tu, tak berkhemah ye. Kalau nak hujan ke apa, hujan la. Kalau kot tetiba ada ular ke, rimau gurun ke, kena pijak unta ke, nasib lah labu. Hik hik hik. Yang ada, cuma tilam alas dua lapis dan selimut dua lapis. Ikut creativity masing masing lah nak elak sejuk macam mana. Tapi memang sejuk gila malam tu!


Banyak kali aku cuba, sampai battery nak habis dah, tapi tak berjaya jugak ambil gambar cun cun malam tu. Noob. Siap kena suluh suluh lagi sebab mat mat saleh tu tak percaya yang aku boleh ambil gambar bintang bintang ni semua. Habis ada pencemaran bayang bayang. Sakit hati pun ada. Hahahaha


Sampai unggun api dah padam, semua orang dah siap siap nak masuk tidur. Tapi aku masih gigih mencari dimanakah engkau milky way? Aku baru nak ambil gambar trademark aku, silhouette dari belakang sambil ada bintang bintang semua ni, tapi tak berjaya buat dengan jayanya. SEBAB... Ada sorang budak tu ajak aku teman dia pergi berak ok! Hahahaah aku ingat lagi dia cakap, tak kira lah apa yang terjadi, dia takkan berak kat gurun. Tapi tengok lah sapa yang berak ni? Sapa? Sapa? Siap ajak aku teman yang tak boleh tahan tu! Hahahaha aku pun pergi lah teman dia menggali lubang di bushes yang ada. Kemain jauh haa dia amik port. 


Lepas dah berak tu, terus masuk tidur je lah, tak ada nak sambung sambung amik gambor dah. Jam satu dua pagi, tiba tiba perempuan Italy tu menjerit! Hah!

1 comment:

Biqque said...

makin sonok aku baca cite2 ko ni muni oi...hahaha!

cantik la gambar gurun ni...