Thursday, February 25

Amritsar: Sikh Pilgrim

Kau tahu tak perasaan kalau kau pergi toilet dalam train di India tapi kau tersalah lock, kau ingat kau dah lock properly, tapi sebenarnya itu lock yang boleh control from both sides luar dan dalam? Kau faham tak perasaan kalau tiba tiba ada orang India masuk dalam toilet train tu? Luckily it was AC2 train class. Kasta kasta atasan je yang mampu naik train class ni, so no perogol bersiri incident. Ahhh. Aku tak nak cerita pasal tu, cuma nak tanya kau faham tak perasaan bila terkena macam tu T_T

Pagi tu, jam 11 aku tiba di station Delhi. Train seterusnya untuk ke Amritsar, jam 3 petang. Aku ingat, dari station Delhi ni, boleh main tukar tukar train je. Rupanya nak kena tukar pulak ke station New Delhi untuk naik train ke Amritsar tu. Aku ingat train station yang sama je Delhi dengan New Delhi tu. Aku dah berkira kira dah dalam train tu, tak tahu samada train akan lajak ke New Delhi ke tidak. Aku suruh Adib tanya penumpang dalam train tu samada train ni memang berhenti kat Delhi je ke, boleh saty sampai next stop. Tapi semua cakap kena turun. Humphh turun je la.

Tak tahu arah tuju sebenarnya. Dalam map macam dekat je station Delhi dengan New Delhi tu. Tapi tak sanggup la aku nak jalan kaki, angkut semua barang barang. Beg pun dah bertambah hasil shopping dari Jaisalmer tu. Mujur wujudnya Metro. Berasak asak la aku dalam metro tu dengan beg yg besar sangat tu. Dah macam orang India pun ada rasanya.

Sampainya aku di station New Delhi, terus cari cloak room untuk simpan semua bag bag yang besar. Baju untuk bawak ke Amritsar aku dah asingkan siap siap masa dalam train pagi tadi. Selesai simpan beg, masih berbaki dua jam lagi sebelum nak berangkat ke Amritsar. Nak pergi cari restaurant, rasa membazir pulak sebab dalam train nanti dapat makanan. Nasib lah jumpa lounge ada wifi. Hek eleh, nak duduk lounge pun kena bayar. 150 rupees seorang pulak tu, sejam je pulak tu.



Tak sampai Amritsar lagi, tapi kat station keretapi tu, macam macam colour turban aku jumpa! Semua nak balik kampung la ni.




Makan sambil melayani sunset. Memang seronok. Adib pula, sibuk bersembang dengan orang sebelah dia. Namanya Tony. Tony ni orang Punjab, tapi duduk di Amerika. Dia banyak la bagi tips tips dekat Amritsar tu. Contohnya, kalau malam malam naik beca, sepatutnya bayar tak lebih dari 20 rupee.

Tiba di train station, nak cari tuk tuk. Haa sudah, semua tuk tuk tu ada tulis nombor 786! Kau ingat lagi tak cerita aku kat Kolkata masa aku nak makan beriyani kat Aliah Hotel tu? Alaa cerita yang si Adib cakap tu, 786 tu maksudnya alhamdulillah tu. HAHAHA. Sekarang lepas tengok semua tuk tuk ni ada nombor 786, aku tak tahu la nak percaya lagi ke tidak dengan kata kata Adib tu lagi lepas ni. Nak kata islam, ada je aku nampak patung patung terhias kat dalam tuk tuk diorang ni. Lagi pun ini negeri Punjab kot, confirm la agama Sikh majority, entah mana datang pulak semua tulis 786 tapi islam pulak?

Nak pergi cari hotel, tapi tak nak naik tuk tuk. Sebab mahal sangat. Cari la beca. Ingatkan budak beca tu kata 30 rupee je untuk hantar ke hotel, rupa rupanya 30 rupee seorang! Baru je si Tony tu bagi tips cakap harga tak lebih 20 rupees, baru jeeeeee. Nasib la labu, daripada naik tuk tuk nak kena bayar triple, tak kasi nego nego. Hek eleh betul! Dah la pulak, budak tu tak larat nak kayuh masa nak naik jambatan. Siap suruh Adib turun beca, tolong dia tolak beca tu naik jambatan. Haih, lepas tu ada hati lagi nak charge 30 rupees seorang!

Tiba di area golden temple, aku suruh budak tu cari hotel yang aku dah booking tu. Nasib baik lah dia nak tolong cari, sebab tak ada signboard pun hotelnya. Aku naik ke lobby, tunjuk bukti booking aku kat receptionist, boleh pulak dia kata hotel tu full T_T Padahal aku dah lama booking ha, bukan baru malam tu bookingnya. Celaka betul. Mungkinkah ini karma? Sebab aku lari dari hotel setinggan kat Jaisalmer tu? T_T

Problem solved. Nasiblah orang hotel tu cakap boleh transfer kan aku ke hotel lain. Katanya sama je quality hotel tu dengan hotel dia, cuma bilik kecik dan murah sikit. Aku expect bilik kecik tu, tak ada lah kecik sangat, sebab rata rata aku pergi hotel india ni, walaupun murah takat 300 rupee satu malam, tapi bilik sangat spacious lah. Tapi yang ni, aku bayar dalam 600 rupees, tapi lebar bilik aku muat muat lebar katil je! Panjang bilik aku, dapat dua langkah je dari hujung kaki katil. Kecik gila! Nak buat macam mana, terima je lah. Nasib baik sangat bersih hotelnya. Jadi tidur dengan sangat lena malam tu.


Agenda utama di Amritsar, nak pergi tengok Golden Temple waktu sunrise. Hotel dekat sangat dengan golden temple ni, so boleh jalan kaki je lah. Di Varanasi, dikaitkan dengan tempat suci bagi India yang beragama Hindu. Tapi di Amritsar ni, golden temple ni adalah tempat suci bagi orang India Punjab yang beragama Sikh.

Nak masuk dalam temple ni, free je. Tak payah nak bayar bayar macam masuk Jama Masjid ke apa semua tu. Kamera pun boleh je bawak masuk, tak ada charge. Cuma, nak masuk, baik lelaki atau perempuan, nak kena tutup kepala. Jadi, ambillah kain di entrance dia, pinjam untuk buat tutup kepala.

Dan, mengikut kata Tony, dan juga Julia yang aku pergi safari sama sama tu, setiap pagi kat temple ni ada makan free untuk semua orang! Eh eh, sapa tak excited kan nak makan free? Aku pun tercari cari la pagi tu, kat mana port yang bagi makan free tu? Apa yang dia bagi, makanan vegan ke, ada daging ke, kalau vegan aku pun nak. HAHAHAH. Tapi malangnya aku tak jumpa pun kat mana kaunter nak ambik makanan free tu.


Pagi tu memang sejuk gila. Lantai pulak marble. Memang menusuk la sejuknya. Adib dah bising bising bila nak habis tangkap gambar, sebab kaki dia dah kebas, nak balik. Relax la bro, ini belum main salji lagi bro. Matahari pun tak naik lagi bro.


Apa yang aku perhatikan, orang yang datang ke ke golden temple ni, masuk masuk je mesti dorang akan sembah ada satu pokok ni. Lepas tu dorang akan tawaf kolam ni, sambil berdoa la agaknya. Tengah tengah kolam tu pula terletaknya golden temple dorang tu. Almost similar to Islam jugak la aku rasa, kan kalau Islam pergi haji, dorang berebut rebut nak sentuh Hajar Aswad tu dan lepas tu tawaf sekeliling Kaabah. Dan ada juga adaptation dari agama hindu, di mana, ada juga orang India Punjab yang akan turun ke dalam kolam untuk mensucikan diri, sama macam di Varanasi, Sungai Ganges tu.





Selain menjadi temple dan tempat kebajikan bagi makanan free untuk orang orang Sikh, kat sini ada jugak museum tentang sejarah Sikh ni. Cuma, aku tak pasti cerita yang bakal aku bagitau ni, aku faham dari museum tu ke, atau aku faham dari cerita mulut tour guide aku di Kashmir tu. Sebab rasanya, dia pun ada cerita pasal asal usul Sikh ni.

Katanya, pada mula dulu, agama Sikh ni tak ada. Orang yang buat agama Sikh ni dulu, sebenarnya seorang yang beragama Islam. Tapi lama lama, dia salah fahaman tentang Islam, dia ada sedikit perbalahan dengan guru guru dia, dan buat ajaran dia sendiri, sesat dari fahaman islam, dan sebab tu lah wujudnya agama Sikh ni. Sebab megikut apa yang aku masih ingat sikit sikit, orang orang sikh ni percaya pada monotisme, hanya ada satu tuhan. Dan tuhan ni hanya satu dan merangkumi setiap agama yang ada. So founder agama Sikh ni, seboleh boleh nya maca, nak menyatukan Hindu dan Islam. So agaknya sebab tu lah ada persamaan sikit.




Errmmm, mungkin makanan free tu ada kat dalam golden temple tu. Tengok lah berapa banyak orang yang beratur ni T_T





Tanpa membuang masa, aku balik ke hotel untuk makan megi. Sebab tak jumpa restoran yang boleh di singgah untuk isi perut. Hotel aku tidur tu, tak ada restaurant, tapi ada room service. Tapi bila order dari menu, semua dia kata tak ada. Aku pun tak tahu la apa fungsi room service dan menu dalam bilik tu sebenarnya. Bila mintak mangkuk dan air panas untuk masak megi, dorang bagi cawan dan air suam pulak dah! Tak tahu la tak faham bahasa ke apa. Terpaksa kerat dua megi tu nak bagi muat dalam cawan. And it took ages nak tunggu megi tu lembut. Ermmm, telan je la megi keras keras tu.


Lepas makan, aku lepak di bilik sementara nak tunggu petang sikit untuk pergi ke border Pakistan. Memang agenda di Amritsar ni nak tengok golden temple dan wagah border je. So untuk memuaskan perut aku dan Adib, dia pun dengan rajinnya mencari restaurant halal kat Amritsar ni. Memang susah nak cari, mungkin sebab tak banyak pelancong islam yang bagi tips nak makan kat mana. Tapi ada jumpa satu tempat ni. Nama kedai tu dah lupa lah. Tapi yang berkobar kobar, Adib lah. Dia nak jugak pergi cari restaurant ni. Agaknya sebab dah beberapa hari tak dapat makan nasi kot. Lapar sangat lah tu. Aku dah hampir give up separuh jalan. Tapi dia masih pujuk, kononnya kedai tu nak dekat dah.


Aku pun ikut je la. Sampai depan kedai, aku tak sangup nak masuk. Restaurant tu, memang la restaurant muslim. TAPI! Sebelah restaurant tu tempat penyembelihan ayam lembu kambing semua! Kalau kau, sanggup ke nak makan kat restaurant sebelah tempat penyembelihan?! Dengan darah kat tepi tepi kedai tu, lalat, kambing merayap, bau ayam yang sangat kuat, anjing kencing depan kedai, masyaallah. Aku mampu telan air liur je.  Aku cakap kat Adib aku memang tak nak makan. Tapi kalau dia nak jugak makan, go ahead lah. HAHAHAH Aku memang tak sanggup. Lepas tu muka dia berubah. Hek eleh. Pissed off pulak dah mamat ni sebab aku tak nak makan. Bukan aku yang beria sangat nak makan kat restaurant tu pun. Dia yang beria sangat nak carinya.

Dah tu, masuk je la pergi order makanan. Order satu set je. Kongsi. Aku makan dua suap, memang rasa pelik dah. Lepas tu aku kata aku kenyang lagi, tak nak habiskan. So Adib la yang habiskan semuanya. Dalam hati, kau nak cirit, kau cirit sorang ye.


Lepas dah makan tu, cadangnnya, nak pergi Wagah Border terus lah. Sebab perjalanan adalah dalam sejam jugak. Sebenarnya aku pun tak study sangat macam mana nak pergi ke Wagah Border ni. Yang aku tau, amik tuk tuk, bayar je, lepas tu sampai. Tapi nak cari starting point tu kat mana aku memang lah tak tahu. Ingatkan nak pergi dengan Julia yang aku jumpa kat Jaisalmer tu. Dapat jimat sikit kongsi tuk tuk. Sebab dia pun dah plan nak pergi Amritsar hari yang sama aku pergi ni. Aku tertunggu tunggu jugak kat Golden Temple tu, kot terserempak dengan dia ke, boleh lepak lepak terus. Tapi tak nampak batang hidung.

So aku pun berusaha lah cari tuk tuk. Lepas satu satu, tuk tuk aku tahan sebab nak tanya, samada dia boleh hantar ke Wagah Border atau tak. Tapi semuanya tak nak hantar aku sebab katanya jauh sangat. Aku pun jalan lah sepanjang panjang jalan tu, sampai lah jumpa tuk tuk yang nak hantar pergi ke border tu. Mujurlah akhirnya jumpa jugak tuk tuk yang sanggup pergi ke sana.

Dia bagi dua option, samada aku nak sewa the whole tuk tuk atau aku nak share tuk tuk dengan orang lain. Kalau ambil dia sebagai private tuk tuk, adalah dalam 400 rupee dia nak charge untuk pergi balik. Kalau on sharing basis, dia kenakan bayaran sebanyak 50 rupee seorang, pergi dan balik. Ahhhh selagi boleh jimat, aku jimatlah. Aku pun decide nak pergi ke Wagah secara berkongsi.

So mamat tuk tuk tu, bawak aku ke pit stop dia untuk angkut 9 lagi orang India yang nak pergi ke Wagah petang tu. Maksudnya, total yang naik tuk tuk tu termasuk driver adalah 12 orang! Cuba kau bayangkan betapa sardinnya perjalanan selama sejam nak ke Wagah Border petang tu. Hihihi


Sampai di Wagah Border, teruja betul rasanya! Padahal tak ada apa apa pun. Setakat border je. HAHAHA. Security kat sini ketat. Ada la dua tiga kali kena raba dalam bilik keselamatan tu. Jangan risau, perempuan raba perempuan ok! Askar India tu friendly je, siap boleh posing posing, senyum lagi kalau aku sua camera.






Aku pun tak tahu apa yang fascinating sangat pasal Wagah Border ni sebab aku baca rata rata cakap it's a must visit. Mungkin sebab kat tempat lain tak ada upacara macam ni kot. Tambah tambah lagi bila media pun memperhangatkan ketengangan antara India dan Pakistan. So, aku pun decide la nak pergi sini. The crowd was huge! Tapi yang aku pelik nya, pembukaan acara tu, duk ada menari nari la, berlari lari bawak bendera la. Kiranya, acara petang tu tu di border, hanyalah event untuk tutup gate sempadan Pakistan dan India. Untuk acara menari nari tu, diorang memang pasang muzik sekuat alam. Lepas tu, orang Pakistan pun tak nak kalah jugak, pun sekuat boleh dia pasang muzik dia. Satu muzik hidustan, satu muzik macam arab dangdut tu. Sebelah Pakistan, aku tak pasti lah diorang tu menari nari jugak ke apa, sebab tak nampak, dapat tempat duduk jauh dari gate sebelah Pakistan tu. Habis dengan perlawanan muzik, dorang berlawan kawat pulak. Kawat pun nak menjerit jerit, aku tak faham. Tapi event tu fun la, tak ada la tegang ke apa ke, tak ada la bahaya atau apa pun.





Last sekali, lepas penat kawat naik kaki sampai kepala tu, sampailah acara turunkan bendera dan tutup gate. Masa turunkan bendera ni, barulah aku ada dengar laungan kalimah Allah dari sebelah Pakistan. Tadi seronok sangat berdangdut arab, haih =.=' 



Last stop sebelum fly ke Kashmir, lepak di Delhi sehari dua dulu. Sebenarnya boleh je dari Amritsar tu naik kapal terbang pergi ke Srinagar. Tapi aku pun tak tahu kena aku tak pilih route tu. Tak tahu la kenapa aku nak bazir masa balik ke Delhi dulu baru nak fly ke Srinagar. Amritsar dengan Kashmir tu dah dekat dah ha -.-

No comments: