Monday, September 7

Kumbhalgarh: Tembok Besar India

Sebenarnya masa plan itinerary dulu, aku ada dua pilihan. Dari Udaipur ni, aku nak pergi ke Kumbhalgarh atau nak pergi ke Chittorgarh? Kedua duanya pun adalah fort. Kalau tengok kat google image, Chittorgarh tu macam lebih menarik, sebab ada tasik kat dalam fort tu. Tapi aku ragu ragu, tasik tu masih berair lagi ke? Masih dijaga lagi ke? Lepas tu aku baca mat mat saleh yang pernah pergi kedua dua tempat, kata dorang, Kumbhalgarh ni lagi preferable. Kalau pergi ke Kumbhalgarh, boleh straight ke Ranakpur. Ok la, ok la. Aku pilih Kumbhalgarh aje lah. Lagipun Chittorgarh tu ke arah yang bertentangan dengan Jodhpur. Nanti kena charge harga lain pulak. 

Kumbhalgarh ni dikatakan fort yang kedua di dunia yang ada tembok panjang macam tembok besar China tu. Panjang tembok yang dibina adalah lebih kurang 36KM kata driver aku tu. Disebabkan aku tak tau bila dapat ke China, sebab aku tak minat sangat nak jejak kaki ke China, pilihan aku pun bertambah kuat nak ke Kumbhalgarh ni.


Aku pergi ni, hanya day trip je. dari Udaipur ke Kumbhalgarh, adalah dalam 2 jam (lebih) perjalanan. Boleh je kalau kau orang nak bermalam kat area Kumbhalgarh ni. Ada la dua tiga bijik hotel yang aku jumpa sepanjang perjalanan, berdekatan sini. Waktu malam, ada light show kat fort Kumbhalgarh ni. So, memang ada je lah orang yang akan bermalam kat area sini.

Disebabkan perjalanan ke Kumbhalgarh ni aku jadi bos duduk kat seat belakang, tak ada lah cerita cerita yang menggelikan hati macam selalu tu. HAHAHAH


Jam pun dah pukul 10 lebih. Matahari pun dah nak tegak atas kepala. Kalau boleh, kalau nak gambar cun lagi, tolong pergi awal pagi lagi, atau lewat petang sikit. Sebab bila dah tengah hari ni, matahari atas kepala kau, keadaan sekeliling pulak hazy je, memang tak seronok nak tangkap gambarnya. Panas pun panas, gambar tak jadi pun satu hal lagi.










Macam aku dah mentioned tadi, tembok ni panjangnya 36KM. Kalau ikutkan hati ni, memang nak je aku berjalan kat sepanjang tembok tu untuk amik view yang berlainan. Tapi apakan daya, perjalanan nak ke Jodhpur nanti ambil masa lebih 4 jam. Kalau aku melilau kat tembok ni, entah pukul berapa pulak aku nak start gerak ke Jodhpur nya pulak? Pasrah je la, ambil gambar apa yang mampu.


Seterusnya, driver aku tu bawak aku ke Ranakpur. Kat sini ada Jain Temple yang diperbuat dari marble semata mata. Tapi aku singgah sekejap je sekadar tengok dari luar. Malas la aku nak masuk temple ni pulak. Dah la kena bayar. Kat masjid pun aku tak derma, nak derma kat temple hindu pulak. Banyak cantikkkk T_T




Dah habis ambil gambar kat depan Jain Temple ni, aku pun teruskan perjalanan ke Jodhpur. Tapi sebelum tu, aku request kat driver tu suruh bawak aku ke kedai makan muslim, halal dan yang MURAH! Aku expect dia tau la kat mana kedai makan macam tu, sebab dia claim dia tu muslim. Tapi... Kau tau dia bawak aku makan kat mana? Dia bawak aku makan hotel! Ok, fine la. Kat hotel pun, aku fikir boleh la order satu dish je, lepas tu share dengan Adib, untuk alas perut sementara nak sampai ke Jodhpur sana. Sekali masuk restaurant tu, buffet pulak dah! Haaaa hambik kau! Satu kepala 400 rupees. 400 rupees tu kebiasaannya total makan untuk dua orang setiap hari. Itu tak termasuk tax 20% oiiii! Nak buat macam mana, tak makan kang lapa, kalau salah seorang je yang bayarnya, memang tak boleh la labuuu. Pilihan makanan pun bukannya banyak pun. Memikirkan perjalanan jauh lagi ni, aku dan Adib pelahap je lah apa yang ada kat buffet hotel tu. Itu pun, harga buffet tu tak termasuk air tau! Air coke botol kaca tu pun nak berkira, berapa sen la sangat pun, tapi chargenya sampai 80 rupee (RM5). Aduhhhh. Nasib lah bajet makan setiap hari masa kira kira berapa rupees nak bawak ke India dulu, aku letak RM30 seorang, boleh lah nak pejam mata je sekali sekala.


Lepas empat jam lebih, aku sampai ke Jodhpur. Masa tu dah pukul 5 petang. Mula mula driver tu cakap boleh hantar sampai ke hotel aku, katanya dekat je dengan clock tower. Memang dekat je pun sebenarnya, dalam 1KM je. Tapi bila dah sampai depan clock tower, dia berhenti kat tempat tuk tuk, suruh aku naik tuk tuk ke hotel. Kurang ajar betul orang India ni. Nak komisyen je tau. Tadi kemain kata nak hantar ke hotel, tup tup, bagi alasan jalan tak accessible untuk kereta dia, konon kereta dia besar sangat, so kena naik tuk tuk. Memang tak lah aku nak naik tuk tuk. Tuk tuk pulak nak charge 200 rupees. Kau ingat aku gila nak bayar banyak tu untuk perjalanan 1KM tu? Aku pun decide jalan kaki je lah cari hotel. Bila dah angkat beg, nak bayar duit tambang kereta, boleh lagi driver tu nak mintak tips lebih? Amboiii sangat!

So aku dan Adib teruskan perjalanan aku untuk cari hotel yang 1KM away dari clock tower tu. Pada mulanya, sesat la jugak. Sebab terlupa nak update offline map dalam Google Maps tu. Tiba tiba tengah kebingungan tu, ada lelaki tua tegur aku dan Adib tanya nak kemana. Aku cerita la nak cari hotel. Laki tua tu, iye iye je dia cakap hotel aku tu jauh gila. Dia siap tanya, dah booking ke bilik nye? Bayar berapa? Lepas tu, ...kan dia cakap hotel aku tu jauh lagi kan, lepas tuuuu, ...dia ajak aku dan Adib tidur rumah dia aje! Dia kata rumah dia selesa, macam hotel, ada aircond ada hot shower, tapi cuma perlu bayar murah je pada dia. HAHAHAAAH Kau ingat aku nak percaya la? Dah la pakai baju compang camping, macam tak mandi seminggu, serabai semua, ada hati nak kata rumah macam hotel. Entah entah tidur dalam kotak tepi jalan je =.='

1 comment:

Ren said...

fuyuh dasatnya tembok dia. Kagum!