Thursday, March 5

India: Berapa Nak Belanja? (Edisi Go Pro)

28 hari, 1 negara, 6 states dan 14 districts. 

Banyak pengalaman, banyak jugak la incident incident menyayat hati. Eh. 

Dalam masa aku travel kat India ni, bertubi tubi yang tanya berapa kos aku pergi ke sini. Agaknya sebab lama sangat kot aku pergi. Tapi bagi aku, 28 hari tu tak lama mana pun. Pejam celik je dah habis ke penghujung journey. Initial planning, aku nak jugak la pergi dua bulan. Nak cover dari south ke north. Tapi nak buat macam mana, dalam masa nak apply visa tu, dekat website dia tulis visa is valid for 6 months, tapi maximum stay adalah 30 hari je. And lepas dah keluar dari India, after dua bulan baru boleh masuk balik ke India. Jadi, tak ada harapan la aku cover semuanya dari south ke north dalam 30 hari. 

Tapi... Bila jumpa mat mat saleh kat India ni, aku tanya lah jugak dorang, dah berapa lama dorang travel kat India, mostly dah travel more than 2 months. Tapi guna tourist visa je. Aku pun terpinga pinga jugak, kenapa visa aku valid for 30 days je? Ke, imigresen India tak strict pun pasal period of stay asalkan tak exceed 6 months? Ke, dorang dapat tourist visa yang lain dari aku? Sigh.

Kolkata, West Bengal

Anyways, berbalik kepada kos.

Susah sikit nak bincang kos ni sebenarnya. Sebab duit yang allocate untuk bayar transportation semua, kadang kadang ada duit lebih. Duit lebih tu pulak aku buat shopping sari dan segala mak nenek yang ada kat India tu. Kadang kadang, tak plan pun nak naik private taxi, tapi ternaik jugak private taxi. Kadang kadang makan pun over budget. Kadang kadang, kalau aku tak suka hotel yang aku dah book tu, pun aku lari pergi upgrade hotel lain. Bahahaha. Trip aku selalu flexible, ikut mood. Jadi sepatutnya, apa yang aku dah belanjakan untuk trip India aku ni, mungkin lah kau orang boleh organize lebih murah agaknya. 

Varanasi, Uttar Pradesh

Jadi, untuk dua orang, total expenses including everything (except flight pergi balik KL-CCU-KL) adalah... *drumrolls* approximately RM8000. Oppps.

Eh tunggu dulu. Jangan terkejut lagi. Itu harga dah include shopping. Kalau tak include shopping, dan juga excluding flight tickets (DEL-SXR-CCU) baru RM5200 je. Share dua orang, baru RM2600/pax. Hihihihi

Agra, Uttar Pradesh

Untuk sepanjang trip ni, aku ada 8 train ride. Dua kali train AC2. Dua kali train AC3. Dua kali train AC Chair. Dua kali train Sleeper class. Ye, sleeper class. Kau kalau tak tahan nak geli geli, jangan gatal nak naik sleeper class ok! Total cost untuk kelapan lapan train ride ni approximately RM400 seorang. Tapi kalau kau ni kedekut sangat nak jimat duit, kau naik aje le second seating punya train. Confirm tak payah spend lebih dari RM50 pun untuk semua train ride ni. Tiket tiket train ni semua aku beli dari cleartrip.com.

Jaipur, Rajasthan

Untuk flight pergi dan balik dari Kashmir pulak, pun approximately RM400 seorang. Tapi sebenarnya kau boleh dapat lagi murah kalau beli awal. Sebab aku beli tiket asing asing, tiket pergi ke Srinagar aku dapat dalam RM90 aje. Tiket balik tu, aku lek lek dulu nak belinya sebab tunggu elaun masuk awal bulan. Last last time aku nak beli, dah naik tiga kali ganda harganya dari harga mula mula aku tengok. Pengajarannya, always book early, ok!

Udaipur, Rajasthan

Transportation kecik kecik macam tuk tuk tu, rate untuk hire for one day, should not cost you more than 800 rupee (RM50). Dalam sehari, mungkin kau boleh pergi sight seeing dalam 5, 6 tempat kalau hire tuk tuk gini. Tapi kalau jenis tuk tuk yang one way tu, perjalanan 5KM, boleh dapat 50 rupee (RM3) je sebenarnya. Tapi biasalah. Kalau kau bukan local mesti lah dorang ketuk sampai 100 rupee over. Trick dia, kalau orang tuk tuk tu buat buat kerek dengan kau, kau kerek je balik dengan dia. Buat muka belagak sikit, lepas tu berambus cari tuk tuk lain. Kalau dia desperate nak duit, dia kejar lah engkau balik. Kalau dia dah memang kerek, kau kena lah cari tuk tuk lain. Hihihi. Kadang kadang, dari 150rupee dia nak charge, terus turun 50 rupee. 50 rupee tu still rate pelancong la, Sebab aku selalu tengok local bayar lagi murah dari 50 rupee untuk bawah 5KM. Jadi, sebelum kau nak bargain, study dulu le jarak tempat kau nak pergi tu. Kalau nak pergi 15KM, tapi nak bayar 50 rupee je, memang ke laut le.

Rajsamand, Rajasthan

Macam aku cakap le, kau orang mungkin boleh buat lagi murah atau lagi mahal. Rate aku bagi ni, include hotel cantik dan hotel buruk. Kadang kadang, kalau hotel tu tak mencapai tahap piawaian aku, aku lari je pergi hotel lain. Bila dah walk-in ni, harga mahal sikit lah. Tapi kalau kau boleh tahan hotel geli geli, bagus lah, jimat duit poket sikit. Kikiki. Kalau aku, memang tak lah. Walaupun dah check in, aku sanggup tak mandi, tak tanggal kasut, cari hotel lain dulu, baru mandi kat hotel baru! Hahahahha

Jodhpur, Rajasthan

Makan pun aku cerewet jugak. Bukan kat India je aku cerewet. Kat Malaysia pun aku memang jenis memilih. Apatah lagi, India. Kan? So kat India ni mostly aku makan kat hotel/cafe. Lebih terjamin kebersihannya. Ada lah sekali aku makan kat warung mana ntah laki aku bawak. Haih, sehari lepas tu, tercirit cirit aku. Memang lepas tu aku tak bagi dah dia pilih nak makan kat kedai mana T_T Untuk makan kat cafe/hotel, sekali makan average rate untuk dua orang dalam 500-600 rupee. Approximately RM30-40 la jugak. Bekalan makanan? Takde. Aku cuma bawak biskut dan 10 paket megi aje. 10 paket tu, share dua orang. Bukan 10 paket seorang. Along the way, aku beli buah buah tepi jalan, Jangan beli yang dah kupas dah la. Beli buah yang kau kena peel sendiri. Macam pisang atau orange.

Jaisalmer, Rajasthan

Pergi India ni, aku ada dua kali ikut safari tour. Satu kali pergi Bishnoi Village Safari, satu kali pergi Camel Safari. Bishnoi safari tu, tak payah pergi pun tak apa lah. Ralat sikit rasanya nak bayar mahal. Sebab tour guide aku tu, dah macam driver instead of jadi tour guide. Tapi camel safari ni, memang wajib tidur satu malam kat desert. Wajib, ok! Untuk Bishnoi Safari tu, sorang kena bayar 750 rupee (app. RM45). Camel Safari pulak, aku ikut Trotters. Ada 4 jenis tour. Aku amik tour 1 1/2 day yang harganya berupa 2100 rupee (app. RM120).

Amritsar, Punjab

Semua entrance fee untuk tempat tempat yang aku nak pergi, yang aku dah buat kira kira awal, sepatutnya dalam RM300 je. Tapi... Disebabkan setengah tempat tu ada yang boleh guna student card untuk dapat diskaun, aku hurung je lah student card aku ke hulu ke hilir. Lepas tu, ada jugak tempat tempat yang aku dah include nak pergi, tapi aku macam malas je nak pergi. Mungkin banyak jugak la diskaun yang aku dapat dari RM300 tu. Jadi, mana yang aku pergi untuk entrance fee harga macam tu? Eh. Tu kena tunggu la entry lain. Tapi... Kalau kau nak lagi murah, kau kata je kau tu local, orang India. Kalau kulit kau cerah, kau kata la kau dari daerah Uttarakhand ke, kalau kau banyak sangat gadget gantung kat badan kau, kau boleh cakap kau dari Mumbai. Kalau kulit kau gelap, cakap le kau dari Chennai ke. Tapiiii.... Kalau dia mintak ID proof, kau pandai pandai lah ngelat. Bahahaha

Old Delhi, Delhi

Antara banyak banyak tempat, kat Kashmir ni lah yang makan duit banyak sikit. So dalam RM2600/pax tu, mungkin perlukan RM1600-1800 je untuk perbelanjaan di Central India. Sebab tempat tempat kat Kashmir ni tak boleh pergi dengan tuk tuk biasa. Samada sewa kereta (easiest way) atau naik shared sumo/taxi (cheapest way). Rate untuk sewa taxi start dari 1800 rupee hingga 2200 rupee. Kalau share ramai ramai, memang berbaloi baloi!

Hotel hotel kat Kashmir ni pun mahal sikit. Mungkin sebab aku pergi time winter gamak nya. Sebab banyak hotel yang tutup masa winter ni. Agaknya dorang tak ada proper heating element kot kalau jenis yang murah murah tu. Aku pun tak tau le. Agak je.

Srinagar, Jammu&Kashmir

Pahalgam, Jammu&Kashmir

Kalau pergi ke Kashmir masa pertengahan winter, dapat lah kau merasa snowfall. Kalau pergi Kashmir time winter, dapat lah kau merasa main ski harga murah murah. Ski kat sini ada macam macam harga. Kalau kau main ski kat bawah kaki gunung kat Gulmarg tu, dapat lah harga 300-450 rupee untuk equipment sahaja. Ada government shop kat Gulmarg town tu. Ada jugak ulat ulat yang sebok kejar kita suruh main ski. Yang ni boleh la kot kalau kita nak ketuk dia bawah 300 rupee. Kikiki

Tapi kalau main kat atas gunung tu, harga dia mahal sikit. Tak pasti pulak kalau boleh sewa equipment dari government shop, then bawak equipment tu naik ke atas gunung. Sebab mostly yang bawak equipment naik gondola tu, semua professional aje aku tengok. Equipment pun mahal mahal, berkilat lagi.

Kalau atas gunung, harga equipment berserta seorang cikgu, dalam 800 rupee (RM48). Itu yang best price aku boleh nego. Sebab harga pertama dia offer, 2200 rupee seorang -.-"

Gulmarg, Jammu&Kashmir

To sum up, kau patut ada at least RM3000 lah kalau nak pergi North India dan Kashmir untuk masa 28 hari. Nak mahal lagi, boleh. Duduk hotel 5 stars, cari tour guide setiap hari, makan kat hotel setiap hari, naik train first class je throughout the journey. Nak murah lagi? Pun possible jugak. duduk hotel geli geli (300 rupee), makan kat warung local (sekali makan tak lebih 100 rupee), naik sleeper class train and lower sahaja, naik shared transportation sepanjang masa. As you wish, Sir! :P

Sonamarg, Jammu&Kashmir


4 comments:

Ren said...

Rindunya dengan India...

Harlaney said...

Olaf ke tu?

Totty Mat Ali said...

@Ren Pergi la lagi ke India. Banyak lagi tempat untuk diexplore :D

@Harlaney haah, abang olaf le tu. Tapi lupa nak beli carrot nya dekat pasar sebelum pegi sini. Huhuhu

Biqque said...

byk gak tempat korang pi eh...sonok tul tgk!