Thursday, January 22

Ho Chi Minh: Cai Be & Vinh Long

Aku tersalah beli tour sebenarnya.

Ini hari terakhir aku di Vietnam. Aku tak ada solid plan pun. Antara nak pergi tour chu chi tunnel atau tour mekong. Aku pun pilih aje lah untuk buat half day tour on Mekong river tu since aku tak dapat pergi Tonle Sap punya tour kat Cambodia tu.

Tour ni approximately RM30 je. Tapi... tour ni tak seperti yang aku expect. Aku imagine naik sampan buruk tu, berlayar dalam sungai yang hutan kiri kanan. Rupa rupanya, tour yang aku beli ni, jenis yang naik tourist boat tu. Nasib la labu.

Ini lah itinerary yang paling membosankan seumur hidup aku.






Dalam itinerary Mekong half day tour ni, aku akan dibawa ke satu perkampungan. Tapi tak ada yang authentic pun. Benda benda yang sangat touristy je. Minum teh madu, lepas tu promote suruh beli. Tunjuk cara buat rice paper, then promote suruh beli gula gula arnab yang aku suka makan zaman kanak kanak dulu. Tunjuk cara buat kudapan yang guna bertih jagung tu, lepas tu promote suruh beli lagi. Boring.




So after lunch, tour ni berakhir di Vinh Long.


Tempat ni pun tak menarik jugak. Tak ada apa untuk di tengok. Cuma pasar pasar busuk yang banyak jual barang barang basah dan jeruk jeruk ikan ketam segala. Kesian aku. Rasa tertipu betul ikut tour ni. Kalau aku tau, baik aku pergi Chu Chi tunnel tu je.





Jadi begitu patheticnya lah hari terakhir aku ni Vietnam ni. Esok harinya, pulang ke KL. Nak ke aku kembali ke Ho Chi Minh city ni kalau diberi tiket free? Possibility untuk aku mengatakan iya, hanyalah 15%.

No comments: