Sunday, January 18

Mui Ne: Kadang Kadang Busuk

Kali ni, lebih awal aku bangun. Gigih, keluar bilik pukul 4 pagi. Of course lah aku tak mandi pagi! Asalkan dapat menikmati sunrise di padang pasir. Bahahaha


Lega rasanya bila dapat sampai di tempat private yang ada sand dunes tu, dengan langit yang masih gelap dan kemerahan. Aku dengan lantas tanpa membuang masa, ambil je gambar dari setiap angle yang boleh ambil.


Klik. Klik. Klik. And that was it. Habis. Inilah gambar terakhir dari kamera gajah aku. Ini lah dia. 


Kamera aku habis bateri. Boleh? Punya penat aku bangun pukul 4 pagi, sekali kamera aku tak ada bateri hoiii! Rupanya, malam semalam tu, aku charge, tapi tak bukak suis T_T Pengajarannya, always double check, OK!

Mujur le co-traveler aku ada Go Pro.


Tapi, senasib je sebenarnya. Lepas 4 5 minit, poof! Battery empty. Aku? Pasrah aje la. Simpan kamera semua, aku dan co-traveler aku main lari lari kat sand dunes tu macam kanak kanak, mengubat hati yang lara masing masing bateri kamera habis. Ini semua salah maggi! Kalau aku tak masak maggi malam tu, mesti tak kan jadi begini...


Disebabkan bus ke Ho Chi Minh tu tengah hari, aku masih ada half day untuk jalan jalan kat sini. Dan disebabkan bateri kamera tak ada, terpaksa lah daku balik ke bilik. Plan nya, charge battery, mandi, kemas beg, makan. Lepas tu keluar jalan jalan, lagi 40 minit bus nak jalan, baru check out, pulangkan motor dan tunggu di perhentian bus. Hihihi


Jadi, apa benda yang busuk sangat nye Mui Ne ni? Haaa, meh sini abang nak cerita. Mui Ne ni kan perkampungan nelayan. Selain permandangan yang indah belaka, kat sini ada satu bau yang amat menyengatkan, especially kat perkampungan nelayan tu lah.

Eh. Tunggu suami balik ke mak cik?



Haa, ini lah bau yang sengat sangat tu. Kat persisiran pantai kat Mui Ne ni, tak sah lah kalau tak jumpa bangkai. Tapi yang perkampungan nelayan ni la yang paling teruk sekali bau nya. Kalau kau jenis tak boleh nak busuk busuk sikit, tak payah la gatal turun ke perkampungan nelayan tu. Termuntah muntah nanti.


Pun begitu, walaupun sebusuk busuk alam tempat ni, rasanya makanan laut kat sini murah kot. Agaknya lah. Aku tak tau la apa nama binatang dalam gambar bawah ni. Abalone ke, siput laut ke apa entah. Tapi mak cik ni duk panggil panggil aku masa aku ambil gambar. Dia suruh aku beli benda ni. Dia jual satu ketul benda tu, lepas convert convert duit Malaysia jadi RM30 aje. 

Apa benda tu sebenarnya?



Ini agaknya suami mak cik yang tunggu kat atas tebing tadi.


Lepas tu, co-traveler aku macam biasa, banyak mulut. Dia pergi le sembang sikit sikit dengan sorang pak cik tu. Aku pulak tertonggeng tonggeng nak amik gambor besen ajaib ni. Fascinating kot tengok besen ni ada kipas dan motor. Kreatif jugak orang orang laut kat sini. Warna warni lagi besen nya. Lepas tu, pak cik tu, offer la nak bawak aku dan co-traveler pergi berlayar naik besen tu. Rasanya dia charge dalam RM5 kot. Tapi tak nak la aku naik, geli geli je rasanya. Busuk busuk jugak sikit. Huhuhuh






Ini pula suasana pagi di pekan Mui Ne. Ada pasar basah. Berpusu pusu motor pergi ke pasar pagi tu. Tapi aku tak gigih le nak singgah pasar tu untuk berphotography pulak. Karang kena baling dengan kulit ketam busuk pulak.




So malam tu aku sampai ke Ho Chi Minh. Macam aku cakap, Ho Chi Minh tu tak de apa pun selain tempat nak shopping shopping.

Buah buah tepi jalan banyak. Warna warni. Menarik. Tapi tak sesegar buah buah di Bangkok.


Tapi... Kadang kadang aku confuse jugak. Aku ada kat Vietnam ke kat Malaysia?


When it comes to local foods, I like to splurge a lil bit. Kat lorong lorong Ben Thanh tu, berlambak je kedai makanan halal. Dan of course lah overpriced sikit. Tapi bukannya kau selalu pergi sini pun. Takan setiap hari nak makan roti, megi, serunding, kan? Dah ada makanan konfem konfem halal, yang nampak macam sedap, apa lagi. Tutup mata je lah order makanan. Lagi pun kat Mui Ne tu susah nak cari tempat makan halal. Ada lah jumpa satu, ada la tanda halalnya. Tapi kedai india. Tapi tak tau le halal ke tidak pun sebenar benarnya. Tapi aku belasah je la jugak, asalkan tak was was. Kebulur weh T_T 

Anyways, kat Vietnam ni, aku try makan Pho dan Bun Thit. Pho tu macam kuey teow sup lah lebih kurang. Bun Thit tu pulak macam soba, versi Vietnam. Not bad lah jugak rasanya.



Lepas makan tu, saja la aku pusing pusing kat Ben Thant tu. Nak cari beg deuter ganti beg lama. Sebab beg lama tu tak original pun. Tengah tengok tengok, sekali ada polis raid tempat tu. Haaa sudah. Dah la aku dengan tak ada passportnya. Ye la, passport aku kan kena tinggalkan kat hostel tu. Aku apa lagi, ketar lutut lah. Dengan polis terjerit jeritnya. Fuhh. What an experience.

Rupa rupanya, polis tu raid kedai kedai yang bukak gerai sampai ke tengah jalan tu haaa. Menggangu lalu lintas katanya. Kus selamat. Ingatkan nak soal siasat setiap orang yang ada kat tempat tu. Hihihi. Kan bagus kalau polis Malaysia pun buat keje gini kat uptown ke downtown ke. Tak ada lah jem jem ke apa.




Gigih mak cik ni jual makan minum tepi jalan malam malam. Tak payah troli ke, meja ke, payung ke. Boleh je buat bisnes. Huhuhu



No comments: