Monday, January 12

Mui Ne: Tak Mungkin Akan Kau Jemu

Pardon my dusty images. Aku malas nak buat spot removal banyak banyak kali. Ada je la spot yang tertinggalnya pun. Stress betul rasanya bila image sensor masuk habuk. Bukan satu, bukan dua tiga empat, tapi lebih dari tu! Dan tak ada apa yang dapat selamatkan sensor tu sehingga aku hantar pergi cleaning di kedai. Sigh

Pagi kedua di Mui Ne aku nekad. Aku nekad nak pergi bersunrise di padang pasir. 


Sayang seribu kali sayang, aku bangun pukul 4.30 pagi, 4.30 pagi kau! Siap siap, keluar pukul 5 pagi, dah cerah dah pun langit. 5 pagi dah cerah oii! Can you believe it? Sudah lah perjalanan ke sand dunes tu ambil masa hampir 40 minit. Aku pasrah aje la bersunrise tepi jalan, atas motor.

Tapi yang menariknya, di Mui Ne ni, kemana saja kau pergi, mesti kau akan nampak permandangan yang berbeza. Padahal bukan besar sangat pun Mui Ne nye. Kejap kejap rasa macam kat Australia, kejap kejap rasa macam dekat New Zealand, kejap kejap rasa macam dekat Grand Canyon, kejap kejap rasa macam kat Sahara, kejap kejap rasa macam kat Ladakh.

Tak percaya? Haa, cuba la pergi sendiri!





Haa, sampai pun ke white sand dunes. Sebenarnya, tempat ni macam private area rasanya. Sebab kat entrance dia ada guard house, siap berpagar. Tapi disebabkan pagi pagi tu tak ada orang, aku masuk je la. Co-traveler aku merempit, siap drift drift lagi dengan scooter. Scary betul. Jatuh tak jadi apa, tak apa la. Kalau motor rosak, naya je kena bayar ganti rugi. Sia sia.

Tapi tak usah cakap la dia tu, berbuih mulut suruh bawak motor elok elok, tak nak di dengarnya pun. Tiba tiba tengah drift drift tu, co-traveler aku mengadu sakit perut. Haaa, sudah. Celah mana pulak kau nak membuang kat sini. Dah la perjalanan jauh 40 minit ke toilet hotel.

Tapi yang lagi kelakarnya, dalam sakit sakit perut tu, boleh pulak lagi dia merempit masuk lagi dalam kat kawasan sand dunes tu. Cari kot kot ada toilet gamaknya. Tapi apa pun tak ada. Yang ada cuma lah permandangan acah acah seperti di Ladakh ni. Dalam sakit sakit perut nak berak tu, boleh pulak kau amik gambar, kan? Bahahaha


Lepas breakfast maggi kat hotel, aku pun teruskan perjalanan untuk explore Mui Ne ni. Memang tak jemu rasanya. Boleh kata dalam banyak banyak tempat yang aku sewa motor, kat sini lah yang paling kerap aku pam minyak. Seronok rasanya tengok permandangan kat sini. Sunyi pulak tu. Perkampungan pun jarak jauh jauh.



Highlight of the day, harus lah jatuh kepada White Sand Dunes. White Sand Dunes ni lebih besar dari Red Sand Dunes. Kat sini boleh main ATV. Tapi aku rasa, macam tak berbaloi nak main ATV tu pun, mahal bukan main, tapi boleh main sekejap je. Tapi kalau pergi ramai ramai, mungkin lah best sikit nak main ATV kat sini ni.








Jaga jaga, lepas ni kau akan sampai ke Utah dan Australia!



Eh eh, dah sampai New Zealand pulak? Aku tak pernah la pergi lagi ke New Zealand pun. Tapi perasaan tu rasa macam dah sampai New Zealand! Hihihi



Satu benda yang tak berapa menarik tapi jadi tumpuan kat Mui Ne ialah Fairy Stream ni. 



Berjalan kaki ayam ikut longkang air. Longkang air tu aku tak tahu datang dari mana. Mujur le tak ada penyakit kulit lepas tu, sebab longkang air ni, dikongsi bersama dengan lembu! Kat air tu, taik lembu ada, ketam batu ada. Itu belum nampak lagi kot kot lembu kencing dalam air tu. Haaa, jaga jaga... Aku tengok mat salleh gigih ulang alik lalu kat stream ni. Dah la kerja kerja construction pun curi pasir dari fairy stream ni. 




Jadi begitu lah kisah hari ku di Mui Ne. Tapi yang sebenarnya, aku dah lupa kisah kisah menarik yang terjadi. Mungkin aku patut tulis journal masa travel period yang akan datang.

1 comment:

Ren said...

Lawanya Muini ni.