Wednesday, September 24

Drama Bridezilla: Baju Pengantin Instant

Apa nak jadi, jadi lah. Macam pengantin ke, tak macam pengantin ke, janji aku ada baju!

Dalam buntu buntu, tengah hari tu, aku tengok jugak la website Zalora, Zawara, FashionValet dan seangkatan dengannya. Sebelum dapat duit tu lagi, sejak aku decide memang tak nak pakai baju yang aku tempah tu, memang aku dah usha usha baju kat online boutique. Cuma hesitate nak beli ke tidak, sebab masalah dengan Zai tu tak setel lagi. Aku prefer setelkan satu persatu. Tuntutan setel, baru aku proceed walaupun sebenarnya boleh je nak guna duit lain dulu. Haihhhh

Berhari hari, aku browse punya browse, akhirnya aku rasa, mahal sangat la, tak ada size la, colour tak matching la. Macam macam hal. Kiranya sepanjang hari yang aku allocate kan masa untuk study tu, aku dok ber-online shopping je la. Bukan study untuk final exam yang bakal mendatang beberapa hari je lagi. Kau mampu? Bahahah

Ini lah masalah utamanya. Bila tak ada duit, haa macam macam serabut dalam kepala otak. Bila dah ada duit, lagi serabut kepala otak tak tahu nak beli yang mana satu. Orang kata kalau ikut nafsu, mati. Kalau nak ikutkan nafsu, aku boleh beli 3 pasang baju kat online boutique tu. Tapi bila difikirkan, alah. Kahwin je pun. It's not the dress that matters. Walaupun orang kata kahwin tu hanya sekali. Oh well, marriage itu lagi penting. Nanti ikutkan sangat nafsu, menyesal. Mungkin itu juga hikmahnya kenapa baju aku yang asal tu tak menjadi. Mungkin Allah nak ajar aku supaya jangan boros dan terlalu ikutkan nafsu membeli T_T

Lagi pun, majlis aku yang aku lebih beratkan, majlis akad nikah aje. (Menyesal jugak rasanya tak buat satu majlis je. Lagi senang, lagi jimat. Kalau aku dapat putar balik masa, memang aku buat satu majlis je macam dalam initial planning aku mula mula dulu!) Lepas akad tu yang selalunya banyak bergambar gambar dengan keluarga dan teman rapat. Yang lain aku tak kisah sangat. Lagipun, aku tak ada majlis sanding. Cuma majlis kenduri nak bagi orang makan makan je. So, anything goes as long as nampak classy. Tak nampak macam pengantin pun tak apa. Kang aku pilih baju pelik pelik kang, nak kena ubah suai baju lelaki pulak. Lagi membazir.


Nak senang cerita, akhirnya, baju pengantin aku adalah baju keluaran edisi raya dari Zalora T.T Mulanya aku takut jugak nak beli online jenis baju yang harga lebih RM100 ni. Kang ada defect la, size besar sangat la, baju tak sampai lah, macam macam hal. Ragam online boutique, mana kita nak tau. Kang nak return, berapa lama pulak lagi nak kena tunggu, nak ke dorang layan kejap tu jugak. Masa dah limited sangat dah ni. Jadi, tak berapa nak secure sangat rasanya. Kang bayar je lebih, apa pun tak dapat. Lagi haru aku nak mencari bajunya nanti. Tapi last last aku gamble jugak la beli dengan harapan tak ada masalah lah dengan pembelian aku dan semoga baju aku sempat sampai tanpa apa apa defect dan delay. Kusssss

Cumanya... Jangan ada orang pakai baju sama dengan aku nanti, sudah la. Nak pengsan rasanya nanti. Ish Ish Ish

........................................

Lepas 3 hari, baju aku sampai kat post office UTP. Fuhhh. Seram sejuk rasanya masa nak ambil parcel. Maklumlah, first time aku spend beratus beratus secara online, mau tak takut kena tipu? Mujur masa tu, roomate aku tak ada kat bilik. Senang la sikit aku nak melaram baju baju aku. Kang kalau roomate ada kat bilik, macam macam yang disoalkannya. Malas aku nak bercerita panjang lebar.

Dalam busy busy nak final exam, terpaksa aku curi masa lagi untuk pergi fitting baju yang aku beli tu. Aku dah beli size XS pun masih besar. Sabor aje le. Pergi fitting bukan kat Tronoh, kat Ipoh pulak tu hoiii. Pergi fittingnya bukannya sekali fitting dah perfect. Nak kena pergi dua tiga kali jugak tu baru puas hati. Itu pun nasib lah ada kedai yang nak layan aku untuk fitting baju. Sebelum  pergi kedai kat Greentown tu, aku ada jugak try pergi butik butik yang macam ada nama, suruh dorang yang fittingkan. Tapi semua tak nak layan. Nasib lah labu. Fitting kat kedai india pun, kedai india la. Janji baju tak gelebeh. Hik hik hik

Ada satu masalah lagi.

Baju dah ada, veil macam mana? Bukan senang nak cari veil yang boleh matching dengan baju untuk nikah yang dah beli tu. Kalau ikutkan, aku nak je pakai shawl. Tapi kalau nak difikir fikirkan, kalau aku pakai shawl semata mata, of course lah betul betul nampak macam aku nak pegi beraya. Ini tak boleh jadi!

Aku pun apa lagi... Masih berbaki beberapa hari sebelum majlis, aku pun ambil kesempatan untuk ke KL semata mata nak cari veil yang sesuai dipakai. Satu KL aku pusing. Aku dah hampir putus asa nak cari veil. Aku dah tekad nak pakai shawl semata mata kalau tak jumpa jugak veil nya. Aku dah pun belek belek shawl dari beberapa kedai. Tiba tiba ada satu boutique tu, dia ada shawl ala hoodie style, lace pulak tu, warna pun hampir sama dengan baju nikah aku. Alhamdulillah sangat hoiii. Mula mula fikir dua tiga kali jugak nak pakai benda tu ke tidak. Nanti kot nampak over ke pulak ke apa ke. Tapi aku pejamkan mata, beli jugak hoodie shawl tu. Kalau tiba tiba macam tak sesuai, keluar je la cari lain. Errrr...

Jadi, pada tanggal 13 dan 14 September 2014, aku adalah seorang pengantin yang pakai baju raya untuk majlis kahwinnya! I have no issue with that and I am still a happy bride.



No comments: