Sunday, September 13

Aditto turns 1

The very same date, few more hours, last year, I am married to Adib Syahmi. Few close friends have been asking, how's life after marriage? Soalan apa la entah. Of course la life's great! Bangun tidur sama sama, makan sama sama, belajar sama sama, masak sama sama, bermalas malasan sama sama and the list goes on.

Cuma... Dua hari lepas nikah,

"dia nampak tak cincin orang? Orang tertinggal dalam bilik air. Tapi tak jumpa dah, ada orang curi kot...

Dah sapa pulak nak curi cincin kau tu =.=' Cincin stainless steel je pun, ada diamond seketul. Siap ada ukir nama Adib&Munirah lagi, sapa nak curi nye haaaa, ce kabor. Entah entah dia yang letak merata, tak jumpa, lepas tu cakap kena curi sebab tak nak kena marah T.T Siap cari dalam lubang toilet tu yang tak boleh tahan. Kalau aku tau, baik aku belikan cincin tikam harga 50sen tu je. Nak 50 ketul pun aku bagi -.-


Orang kata, when your live under one roof with your better half, semua perangai buruk dia akan terserlah. Betul la tu, tapiii. Tak de la buruk sangat pun. Senang je nak suruh si Adib ni buat kerja rumah semua. Heheheh. Cuma si Adib Syahmi ni kuat sangat main game nya pun. Grrrr. Lepas GTA, 24 jam la nak main CoC dia. Aku yang tengok ni pun stress! Padahal banyak benda lagi dia boleh buat. Haih! 

Ada jugak yang kata, kalau nak tengok perangai sebenar pasangan kau, pergilah travel dengan dia. And so I did. Many times even before we are married. The experiences, were not that bad. We are both overprotective towards each other, but in different ways. Kadang kadang rimas aku, stress aku! Kalau travel tu, aku suka baca blog blog mat salleh, sebab cara dorang lebih adventurous. Semua DIY sendiri. So aku pun nak tiru la macam tu. 

Ada satu tu, cerita pasal trip aku nak ke Indonesia baru baru ni. Orang tu ke Bromo via Malang. Apa yang dia buat, dia hike all the way from Ngadas village to Bromo. Scenery memang cantik lah, sebab dia hike tu, area teletubbies hill tu. Aku pun suggest kat Adib, untuk buat macam tu. Lepas tu mula la dia dengan negative thoughts dia. "Kalau kena rompak macam mana?" HAHAAHHAHA. Memang la ada possibilities untuk kena benda benda macam tu, tapi jaga jaga je la. Aku fikir, kalau kita jalan kat tempat banyak orang, kalau Allah dah takdirkan kita kena rompak, kat tempat banyak orang tu lah jugak kita kena rompak. Tak payah tunggu kat tempat sunyi pun! Lagipun, dia belum baca pun lagi experience mat salleh tu, ada kawasan rumah ke tidak, ada semak samun ke tidak, terus nak buat kesimpulan!

Bila aku kata nak panjat Ijen tu start hiking nya pukul 1 pagi, "Ada guide ke tak ni? Kang jumpa benda yang bukan bukan kang macam mana? Sapa nak tolong?" Padahal Ijen tu dah sah sah ramai orang yang pergi, bukan aku dgn dia berdua je nak panjat nye. Bila aku nak jalan sendiri, tak payah naik jeep ke Bromo tu pun dia dah sceptical dah. "Kang kalau ada ular pasir macam mana? Dah la tak beli travel insurance." Aduhhhh. Kau ni suka la imagine benda bukan bukan. Ada ular kita lari je la lintang pukang, jangan la duduk diam je =.='

Lepas tu, aku cakap, aku nak ride motor je dari Malang ke Sempu (2 hours ride), lepas tu naik motor je dari Yogyakarta ke Dieng tu (4 hours ride). Macam biasa la, Adib and his negative thoughts. "Bahaya la, jalan macam hutan je, kang tak de lampu jalan ke macam mana?" Haih. Bukan nya aku suruh ride dari pagi sampai malam pun! Tak tau le apa masalah dia tu suka fikir macam tu T_T Tapi kau tak tahu, bila dia dah dapat motor, haaaa kemain bawak macam pelesit! Aku terbang terbang kat belakang seat tu yang rasa menyesal nak pergi naik motor ni.

Aku rasa aku ni protective lebih bersifat realistic dan on-the-spot. Kikiki. Kalau dia bawak motor sampai buat lap kat selekoh tu, memang kena marah le, walaupun dia bawak motor sebenarnya perlahan je kat selekoh tu. Sebabnya, dah dua kali aku ada experience jatuh motor, motor terseret atas jalan raya, memang le trauma. Kalau terseret ke tepi jalan tak apa, kalau terseret sampai masuk gaung atau kalau terseret ke tengah jalan, ada pulak kereta lori tak sempat brek, haaa mampuih. Sapa nak bayar ganti rugi motor sewa tu? Hahahah, motor sewa yang aku risaukan nombor satu. Tak ada duit nak bayar ganti rugi, macam mana nak balik Malaysia balik? Haaaaa.

Kalau hiking pulak, si Adib tu suka la hike ikut jalan tepi, sipi sipi nak ke gaung, padahal banyak je ruang belah lain. Sebab aku selalu mimpi terjatuh bangunan, aku pun trauma kalau kalau si Adib ni hiking tetiba jatuh gaung. Masa nak ambik gambar kat mulut volcano Bromo tu pun, dia sibuk ajak jalan sampai ke area volcano yang tak berpagar tu. Eeeiiii takut aku tengok dia jalan jalan kat mulut volcano tu, dah la tak rata, berpasir, kalau tergelincir masuk dalam kawah tu sapa nak selamat kan? Sapa nak pergi ambik mayat dia kalau dah terjatuh tu? Memang tak le aku nak pergi selamatkan, aku pun takut terjatuh dalam tu T_T


So yeah, that's how we complete each other. We're like the fire and gasoline. Or sometimes, fire and ice. Tapi I'll always be the fire cause I am too dominant. HAHAHAH! No no no, don't judge me. He's okay with be being the in-charge, so don't you dare judge me. Bukan takut bini katanya, tapi sayang bini, kan Adib Syahmi? Hihihi

Cheers to our first anniversary and more to come. May our marriage is blessed with happiness and fortune.

No comments: