Thursday, April 16

Agra: Tengok Kubur Sampai Muntah

Azab betul tidur dalam sleeper class train. Memang azab.

Sleeper class train ni memang kelas bawahan betul lah. Mula mula naik train ni, rasa ok je. Tapi bila start orang orang dalam train ni bukak bekalan makanan masing masing, aduhhh. Basuh tangan luar tingkap. Buang sampah luar tingkap. Yang paling azab kalau seat kau yang sebelah tingkap tu lah! Sebabnya, kalau diorang ni basuh tangan, memang tempias kena air basuhan tu kat kau! Tak reti nak respect orang lain langsung!

Aku ingat pilih window seat, selamat lah sikit, tak ada orang nak lalu lalang depan aku ke apa ke. Rupanya rupa,... terpaksa bertahan aje lah. Orang kata masuk kandang kambing mengembek kan. Eh.

Itu baru bab kebersihan. Belum lagi nak masuk waktu tidur. Seboleh bolehnya, dorang kalau boleh nak tidur lewat. Boleh bersembang sesama sendiri walaupun dorang baru kenal. Dah pulak tu, boleh pulak pelawa orang lain duduk kat seat tu. Dari seat tu tempat duduk untuk tiga orang, kau kena share untuk lima orang! Belum lagi ada yang siap selitkan anak dorang sekali. Bila sampai waktu tidur, kalau kau nak tidur, memang kau kena berkeras la cakap kau nak bukak seat untuk tidur. Kalau boleh, kalau kau nak naik sleeper class train ni, kau amik berth paling atas lah. senang, tak ada orang nak kacau. 

Lagi satu yang magik nya, kalau kau tidur, kau tengok setiap berth tu ada sorang je yang menghuni, pagi esoknya kau bangun, ada dua tiga orang satu berth. Kalau kau duduk berth paling bawah, siap sedia je lah nanti ada orang tumpang duduk la, ada orang pijak pijak seat kau sebab nak panjat ke atas la. Dah la kaki kotor, basah pulak tu! Ada jugak yang naik train tu, tak ada tiket. Tu yang sampai berlebih lebih orang tidur satu berth tu gamaknya.


Aku skip aje lah cerita hari ketiga di Varanasi. Tak ada apa yang menarik berlaku selain aku pergi photo hunting dan shopping silk saree. By the way, dari Varanasi ke Agra, mostly train yang available adalah sleeper class. Train yang upper class sangat limited. Kadang kadang tak ada langsung. Aku ada kenal sorang mat saleh ni, dia kata dia pun terpaksa naik train sleeper class untuk pergi ke Agra dari Varanasi. Kikiki

Pukul 8 pagi aku sampai ke Agra. Macam biasa, aku tak tahu nak kemana pun. Yang aku tau, hotel aku dalam lingkungan 3km je dari train station tu. Macam train station yang lain, sebaik kau jejak je ke luar train tu, mesti kena serbu. Ada sorang mat tuk tuk ni approach aku, tanya nak pergi mana. Mula mula aku buat tak layan je. Aku sibuk cari sign board ke arah Taj Mahal. Sebab hotel aku belakang taj mahal tu je pun. Aku fikir fikir macam nak jalan je ke hotel. 3 km tu tak adalah jauh sangat pun untuk aku. Tapi mat tuk tuk tu sebok la kata hotel aku tu jauh la itu la ini la. Lepas tu sebok la mengaku dia tu islam bagai. Islam kena tolong islam, konon kononnya lah dia cakap. Mula mula dia charga 150 rupee nak pergi hantar aku ke hotel. Lepas nego nego, dapat la 70 rupee je.

Dalam perjalanan ke hotel tu, aku cuba cuba lah tanya, kalau aku nak hire dia untuk satu hari berapa rate dia? 1200 rupee. Amboi. Kemain mahal. Aku pernah baca somewhere, kalau hire goverment taxi untuk satu hari, ratenya cuma 950 rupee je. Bila aku kata tak nak hire dia, turun harga sampai 800 rupee pulak ha. Lepas tu dia assume yang aku setuju dengan harga tu walaupun aku berkali kali kata no no no. Masalah betui!

Bila dah sampai hotel, dia masih follow aku sampai ke reception. Dia masih tak puas hati kenapa aku tak nak hire dia sedangkan dia dah turunkan harga sampai 800 rupee. Bukan aku tak nak. 800 rupee tu memang lah dah murah, tapi cara dia approach tu buat aku rimas dan tak selesa. Kau bagi aku 500 rupee je pun tak tentu aku nak hire lagi tau. Bila nak check in tu, dia sebok siap suruh aku tanya kat receptionist tu berapa harga hire tuk tuk seharian yang standard, konon nya nak buktikan yang dia punya rate paling baik dan dia tu jujur lah orang nya kot. Orang macam ni kau nak hire lagi? Selesai check in, aku bayar duit tuk tuk tu. Aku bagi 100 rupee sebab tak ada notes kecik. Disebabkan aku masih tak nak hire dia untuk hari tu, dia tak nak pulangkan baki duit aku! Macam ni kau kata kau islam? Islam celup je aku rasa. Patutlah orang Kashmir tak suka orang India! 

Malas aku nak layan lagi dah. Kau nak amik 30 rupee tu, kau amik je lah. Aku tak ada masa nak bergaduh dengan orang macam ni. Kalau betul kau islam, aku haramkan je duit tu, fikir aku. Aku pun terus masuk bilik dan rehat sambil fikir kemana aku nak pergi hari ni? Tempat tempat nak dituju dah ada, cuma pilih je nak pergi mana yang rasa nak pergi.

Jam 11 pagi aku dah siap siap nak keluar. Mujur kat kawasan hotel tu ada tuk tuk. Ada sorang mat tuk tuk ni offer 850 rupee untuk hire dia seharian. Boleh lah. Aku nego jadi 800 rupee je sebab aku pernah baca yang goverment taxi tu harganya 950 rupee je. Aku fikir, mat tuk tuk ni pun nak cari makan jugak kan.


Jadi, tempat pertama aku lawati ialah kubur si Akbar! Atau dikenali dengan Akbar's Tomb. Akbar ni salah seorang pemerintah zaman empayar Mughal dulu. Selebihnya, history tu kau cari aje lah kat internet ye. Akbar ni katanya islam, tapi dia ada tiga isteri yang utama, tapi dari agama yang berlainan. Islam, Kristian dan Hindu. Aku pun tak pasti tang mana yang islamnya kalau dah kahwin campur gini. 




Nak masuk kena bayar entrance fee 100 rupee. Nak masuk ke dalam mausoleum dia, pun kena bayar pulak untuk sarung kasut. Padahal kau boleh je nak bukak kasut, berkaki ayam masuk. Tapi orang yang jaga kat depan pintu tu, sibuk nak mintak duit jugak walaupun aku tak guna pun sarung kasut dia. Masalah weh orang india ni. Tau nak dapat duit senang je. Dah la sibuk nak songlap duit orang dengan sarung kasut dia, lepas tu ada pulak mak cik dah standby kat dalam bangunan tu, macam paksa paksa ikut tour dia. Tak senang aku nak amik gambar. Berpuluh kali aku cakap tak berminat, dia paksa paksa jugak ikut dia masuk ke dalam. Walaupun kalau kau masuk dalam dan tengok bangunan tu dengan sendiri nya, nanti makcik tu ikut kau dan explain sikit sikit. Walaupun kau tak heran pun dia explain apa kat kau, last last dia mintak tips. Kurang asam betul!








Seterusnya aku pergi Baby Taj pulak. Ini pun kubur jugak. Nak masuk sini, pun kena bayar entrance fee sebanyak 100 rupee. Bila nak masuk ke dalam bangunan, pun tak boleh pakai kasut. Padahal kat sebelah tu, ada je rak kasut dan papan tanda untuk suruh pelawat simpan kasut kat situ. Tapi ada jugak mat mat india yang amik kesempatan mintak tips untuk jaga kasut. Kau tak payah nak berhabis duit la bagi tips. Buat bodoh aje.






Lepas lunch, aku pergi Agra Fort. Tak ada lah lunch sangat, late lunch lah kiranya. Walaupun ni bukan kubur macam baby taj dan akbar's tomb tu, aku dah nak muntah rasanya tengok bangunan bangunan macam ni. Tak pergi kang, rasa menyesal pulak. Nasiblah aku tak include Fatehpur Sikri dalam itinerary. Rasanya kalau pergi situ mesti dah termuntah muntah dah T_T







Masa aku pergi sini, ada pulak rombongan budak sekolah dari Mumbai datang sini. Dah la bising. Lepas tu bila ada orang nak amik gambar, sibuk guard kat sini suruh orang orang yang amik gambar tu pergi tempat lain. Padahal bukan orang tu amik gambar budak budak tu pun. Diskriminasi gila. Padahal dia tak tau, pelancong pelancong lah yang jadi contributor besar kepada ekonomi negara dia. Pelancong pelancong la yang bayar entrance fee berganda lagi mahal dari locals. Dasar kacang lupakan kulit!










Dan yang terakhir, aku pergi ke Mehtab Bagh. Yang ni macam garden tak siap je. Disebabkan dapat clear view of Taj Mahal dari seberang sungai ni, banyak lah orang datang sini untuk sunset. Kat sini ada lah mak cik pakai saree, bawak bekas sayur berlegar legar kat kawasan garden ni. Bukan nak jual sayur. Tapi nak jadi model. Kalau kau nak amik gambar dia berlatarbelakang kan sunset dan taj mahal, kau bayar lah dalam 50 rupee. Tapi disebabkan sunset hari tu macam tak memberansangkan, mak cik sayur ni tak dapat lah job sangat. Kesian dia.


Selesai melawat semua tempat, aku pun dok kira kira duit nak bayar kat orang tuk tuk tu. Dah deal dengan dia 800 rupee. Apa yang tersilapnya, aku terbayar sebelum sampai ke hotel. Sepatutnya, kau dah sampai ke destinasi terakhir, baru kau bayar, kalau tak, bertambah lagi satu episode drama dalam trip kau. 

So aku bayar kat orang tu 800 rupee je. Lepas tu dia mintak tips lebih. Kononnya sebab route hari ni macam berpatah balik sebab aku nak pergi Mehtab Bagh ni sebagai point terkahir. Memang pun macam berpatah balik. Tapi masa decide petang tu, orang tuk tuk ni tak cakap apa pun pasal nak kena tambah duit ke apa. Jadi aku memang tak akan bayar lebih dari 800 rupee. Orang tuk tuk tu memang tak puas hati lah. Dia pun kata, kalau tak nak bayar lebih, aku kena pergi ke 3 buah kedai yang dia bawak. Huh. Nak komisyen lah tu. Bila aku cakap tak nak, dia duk ungkit balik pasal route yang berulang tu.

Fine. Kau nak bawak sangat ke kedai kan. Aku pun ikut je lah ke tiga kedai yang dia bawak. Dia tak cakap pun suruh beli ke apa ke. Semua kedai tu memang aku cuci mata aje lah walaupun ada barang yang cantik. Bila dah selesai tiga kedai, aku masih tak ada bawak keluar plastik dari kedai tu, mat tuk tuk tu pun tak puas hati aku tak beli apa apa. Lepas tu dia nak tambah lagi kedai untuk bawak aku pergi. Hah. Lepas tu ada lah adegan bertikam lidah semua, dia bawak aku ke sepuluh kedai pun memang tak pulang modal, sebab aku memang takkan beli apa apa barang. Dia jugak yang rugi sebab kena bayar minyak motor. 

Dengan muka pasrah tapi berbaur tak puas hati, akhirnya dia hantar aku balik ke hotel. Siap cakap, kalau nak hire tuk tuk untuk esok harinya, hire lah dia lagi. Errr.. Memang tak lah =..=

4 comments:

Ren said...

lawanyelahai.....

Unknown said...

hahahah diorg memang kaki temberang, memang kena bertabah kalau ke india kekekeke...

tapi lawanya gambar huhuhuhu

Biqque said...

lawanya gambar ko muni uiiiiiiiii! adik bradik mmg pandai amik gambo tau korang ni hahaha!

masa kat sana pun kitorg ada gaduh ngan driver tuk2 tu...mmg sana kena kental la bertikam lidah hahaha...

Totty Mat Ali said...

tempatnya pun lawa, gambar pun lawa leeee :DDD