Tuesday, May 20

Siem Reap: Artisan D' Angkor dan Old Market

Jadi, sejurus lepas aku habis internship programme aku, aku terbang ke Cambodia.

Mencari diri yang hilang katanya. Alasan common hardcore backpackers. Ewahhhh

Jadi, hello Siem Reap! Sesampai je aku di airport, dah ada orang tunggu untuk bawak aku ke tempat penginapan. Macam orang kaya jek rasa masa tu. Padahal harga tempat tinggal di Siem Reap hanya RM20/night. Jadi... Ada orang lambai lambai sambil pegang kertas nama "Totty Mat Ali" bila aku keluar pintu airport tu. Bila aku nampak orang tu, dia tolong angkatkan beg, lepas tu dia suruh aku tunggu, dia pergi amik kenderaan dia. Aku pun excited lah. 

Bila dia sampai depan aku, aku macam, "lahhh... tuk tuk je ke? Ingat naik limosine tadi".

Jadilah tu kan daripada nak kena bayar tuk tuk lain pulak kan. Situ dah jimat la satu dua dollar.



Lepas je check in, aku decide nak ke Artisan D' Angkor. Tempat ni, macam untuk tengok tengok kraf tangan hasil orang orang kurang upaya dekat Siem Reap ni. Ada yang bisu, pekak dan sebagainya lah. Sebab aku pun tak tahu nak buat apa pun dekat Siem Reap ni, selain ke Angkor Complex, alang alang tempat tu free, pergi aje lah meronda.








Di Siem Reap ni, aku tak jumpa tempat untuk sewa motor untuk ronda ronda town dia. Mungkin sebab tempat tinggal aku jauh dengan Pub Street gamaknya. Jadi di siem Reap ni, dengan panas teriknya aku gigih lah berjalan ronda ronda menuju ke arah Pub Street dan Old Market. Nasib lah tak jauh sangat pun.



Kat lorong ni, aku jumpa restoran Indian Cuisine. Namanya Kerala Restaurant. Kat menu dia ada lah tulis halal. Aku belek belek lah menu dia. Betul ke tidak halal, aku tak tau le. Tapi memang tak ada serve pork. Aku pun masa tu memang lapar gila. Tak kan nak balik bilik masak megi lepas tu datang sini jalan jalan balik kan. Ini semua sebab dah biasa tengah hari isi perut kat office masa intern, kalau tidak aku mampu bertahan tak makan sampai malam. To be safe, aku pun belasah le roti naan dan kari udang. Fuhh, sedap jugak! Makan dua orang, tak sampai 10 dollar pun.




Ini lah Old Market area. Besar, macam macam ada. Cuma aturan stall dalam ni tak teratur langsung. Pening kepala aku jalan dalam ni. Bercampur tempat pasar basah dengan barang barang kering, baju sourvenir semua. 



Orang yang berniaga ayam ikan semua tu pulak, aku pun tak faham kenapa dorang kena duduk tinggi atas tempat letak ayam ikan semua tu. 


Aku teruja tengok ayam ayam ni tersusun, banyak banyak warna kaki macam ni. Macam tak pernah nampak je macam ni kat Malaysia. Atau mungkin sebab aku tak pernah pergi pasar kat Malaysia ni. Mih mih mih 




Pub Street tak hidup di siang hari. Nampak macam kedai kedai biasa je. Aku ke Pub Street sebab nak cari Temple Bar ni untuk tanya pasal Apsara dance untuk aturcara malam nanti. Katanya, kena datang awal sebab selalunya penuh.


Hari pertama ni boring jugak lah. Ada masanya, sejujur jujur nya aku rasa macam menyesal. Kenapa lah aku pilih Cambodia ni. Rasa nak balik pun ade. Kih kih kih. Co-traveler aku jangan cakap lah. Kalau aku rasa nak balik, dia lagi lah. Tak sabar nak tunggu habis trip ni. Katanya sebab tak ada apa. Merungut rungut. Ish ish


Jalan punya jalan, aku jumpa sekolah. Masa tu dah pukul 3 petang. Masih jauh lagi masa nak tunggu malam untuk tengok Apsara dance tu. Aku pun kill time hampir setengah jam tengok gelagat budak budak sekolah kat tepi jalan. Daif jugak rasanya. Sekolah under construction, tapi budak budak dibenarkan main di kawasan berdekatan. Memang tak selamat. Aku fikir, apa lah jadi kalau batu bata jatuh atas kepala budak budak tu. Ada ke parents dorang saman pihak sekolah macam budaya kat Malaysia ni? Atau parents dorang redha je dengan kemalangan tu?



Sami kena buli. Kesian.


Tepat jam 4 petang, aku decide untuk balik ke bilik. Hari pun macam dah gelap nak hujan. Jadi aku rehat rehat lah tunggu pukul 7 untuk keluar balik ke Pub Street. Tunggu punya tunggu hari masih gelap, tapi tak hujan hujan. Bila aku dah siap siap nak keluar, tiba tiba hujan berderu deru sampai. Habis plan aku. Kelaut Apsara dance aku. 

Jadi, sampai ke malam... Aku hanya mampu duduk bilik, tengok tv mengenang nasib, "ini mesti sebab pembenihan awan kat Malaysia dah kena tiup sampai ke Siem Reap ni".

No comments: