Friday, March 7

Lanun di Lautan Andaman #2

Ini cerita sambungan. 

Tak baca tak apa. Aku ni memang suka syok sendiri. Hihihi

Tengah hari. Aku di bawa ke Koh Rokroy pula. Ini kiranya, macam pulau persendirian gituu. Tak ada orang datang sini. Tapi kat sini banyak ikan friendly.






Tengok, ini lah ikan friendly tu. Bukan nama species dia friendly, tapi ikan tu lah yang friendlynye. Ewahhh. Di tepian pantai pun ada ikan. Tapi bukan la ikan jenis rare rare tu. Itu tengah laut ada lah. Ini macam ikan yang standard standard ada bila snorkelling kat Sabah dulu.





Sambung snorkeling balik!


Lepas tu singgah di Koh Rawi. Pulau terakhir dalam package island hopping ni. Ni pulau paling ramai orang. Sebab orang singgah sini untuk mandi air tawar, untuk makan, untuk camping.



Dan kembali lah kami di Koh Lipe. Sampai sampai je, terus ke sunrise beach lagi. Nak tengok sunset pulak. Semalam nye tak dapat.



Itu le pasangan yang aku jumpa tu, namanya Nina dengan Aiman. Hi Nina, hi Aiman. Mana la tau, kot kot dorang search search pasal Koh Lipe, terjumpa pulak blog ni kan. Kikikiki



Internet pun ada, 3 baht satu minit ye. Kalau nak loading, nak log in pun dah ambik masa lima minit, tak tau lah berapa charge nye kalau nak surf benda lain.


Orang orang tempatan kat sini, nama gelarannya sea gypsies. Aku pun tak faham kenapa.






Rupa ini lah pasir di Sunrise beach. Macam semua pasir tu asalnya dari kulit kerang, kulit siput je.












Ini pun makanan ruji. Kiranya, kalau ada banana pancake tu, pulut mangga pun mesti ada lah! Mangga dia tak kedekut macam kat Malaysia ni.


Lepas dinner, lepas pergi buat fish spa untuk kaki, aku kembali ke pondok buruk. Bersedia untuk balik esok harinya.

Bangun esok paginya, alangkah terkejutnya aku, bila maggi bekalan yang aku bawa, pun dimamah oleh tikus Thailand?! Kalau nak makan pun, ambil je lah semua. Tak payah tinggalkan bukti.


Ini hari terakhir di Koh Lipe ni. Battery amera pun dah habis. Tak ada tempat nak charge. Sebab tak bawak soket untuk Thailand punya pin. Pandai sangat kan. Jadi gambar gambar ni semua dari hanfon Vivaz. Not bad le jugak.



Ini pondok imigresen tu. Tulis tangan je haaaa.







Jadi begitu lah kisah aku ke Koh Lipe. Ini trip paling murah le aku pernah buat. Total semua, RM500. Excluding duit minyak dengan duit tol nak ke jeti Perlis tu. Noob katanya. Buat bajet terlupa nak include duit minyak tol. Apa kau ingat pergi jeti tu boleh terbang gitu saje?

No comments: