Wednesday, August 23

Pahalgam: So-called Snow Trekking

Kalau di Malaysia aku bangun dengan bunyi ayam yang berkokok. Tapi di Pahalgam, aku bangun pagi dengan bunyi anjing anjing yang tengah menyalak. Sejuk. Kalau ikutkan hati, memang aku tak nak bangun, memang aku nak duduk je bawah selimut tu sepanjang hari. Aku tengok ke arah tingkap, macam duduk dalam peti ais dah.


Dalam sejuk pagi tu, aku gagahkan juga keluar dari selimut. Jenguk ke luar tingkap. Ehh ada snowfall lagi! Rupanya malam tadi barangkali hujan salji yang sangat lebat. Sampai pagi ni pun masih ada snowfall. Salji diluar pun agak tebal.


Tanpa membuang masa, aku kerah Adib supaya bangun dan bersiap siap. Adib pergi minta supaya sebaldi air panas dihantar ke bilik. Al maklumlah, paip guesthouse tu tak berfungsi. Cukup lah sekadar nak beristinjak dan cuci cuci muka. Gila apa aku nak mandi pagi sejuk sejuk bersalji gitu? Sedangkan ada hot shower dekat hotel di Srinagar pun aku fikir 10 kali nak mandi ke tidak, inikan pulak guesthouse yang tak ada hot shower langsung.

Lepas kemas semua beg, aku check out dari guesthouse tu dan minta untuk simpan beg di kaunter, sebab aku tak pasti pukul berapa akan kembali semula lepas keluar berjalan. Nanti tak pasal pasal kena charge extra pulak walaupun macam tak ada orang lain pun yang nak menginap kat situ. Orang kampung pun tau buat duit ok.


So pagi tu aku decide nak breakfast di cafe yang sama macam malam sebelumnya. Pagi pagi dah mintak makan beriyani, apa ada hal. Sesudah aku keluar dari cafe, kononnya nak mulakan perjalanan ke Betaab Valley. Tapi aku pun sebenarnya tak tau arah mana pun Betaab Valleynya. Maklumlah, tak ada wifi. Map pulak tak download siap siap. Adib kata, jalan je lah terus sampai jumpa apa apa. Ok.


Sambil sambil jalan tu, terjumpa pulak dengan seorang local ni, namanya Ziggi. Peramah. Dalam ramah ramah tu, dia bagitau yang dia boleh bawa kitorang ke Betaab Valley. Alahai mamat ni, ada udang di sebalik batu aku syak. Ingatkan nak tegur tegur saje, rupanya nak suruh guna khidmat pemandu pelancong dia. Siap tunjuk kad lesen tourguide bagai. Sejak dari itu, aku pun buat tak tahu je lah dekat mamat tu. Malas aku nak layan. Aku buat buat macam tak nampak je, sambil sambil tangkap gambar scene pagi tu.


Dalam lima minit kemudian, cuaca yang clear bertukar menjadi berangin dan berkabus tebal. Oh shit. Kabus pulak dah. Tebal ok! Memang tak nampak jalan dah. Jarak penglihatan boleh dikatakan nampak dalam lingkungan radius 5 meter je. Haih macam mana nak pergi Betaab Valley macam ni. Dah la mamat Ziggi tu masih mengekori aku dan Adib. Tak habis habis "I can show you the way to Betaab Valley, nevermind, you dont need to pay anything. I just wanna make friends" Ye ye je la kau, nak make friends konon. "You know, Betaab Valley is quite far from here if you want to walk. If you're going back to Srinagar today, you might not be able to catch the bus if you get lost". Humpphhh, betul jugak katanya.

Tanpa berlengah lagi, ok lah ok lah. Jom lah bawak aku ke Betaab Valley.

Tapi yang aku tak fahamnya, kalau betul this is for free, kenapa kau perlu bawa dua orang kawan kau teman sekali? Macam ada yang tak kena je ni. Aku ni memang suka syak wasangka sikit. Hahahah



Sepanjang perjalanan ke Betaab Valley yang sejauh 7 km tu, memang macam tongkeng ayam mulutnya tak berhenti henti la bersembang. Of course la bukan bersembang dengan aku, bersembang dengan Adib la. Dua dua pun macam tongkeng ayam. Aku cuma curi dengar dan menyampuk sikit sikit je. Banyaknya bersembang pasal culture, religion dan travel.









Beberapa km sebelum sampai ke Betaab Valley, Ziggi bagitau yang beberapa meter kat depan nanti akan ada sekumpulan penduduk kampung yang akan suruh aku dan Adib sewa rubber boots dan shawl. Dia pun tanya samada aku nak sewa atau tak. Memang tak lah aku nak sewa, dah tu boots aku nak letak mana. Nak suruh diorang simpan? Berkaki ayam aku balik nanti, boots mahai oiii. Takkan pulak aku nak carry boots aku ke dalam Betaab Valley tu. Ziggi pun bagi tau, penduduk kampung ni memang degil dan akan paksa kitorang sewa boots dan beli shawl. Tapi jangan risau, diorang bukan gangster. Dia memaksa sebab itu je income yang diorang boleh dapat time time musim sejuk ni. Kalau nak tak sewa, cakap je terus terang tak nak, nasihat Ziggi. Cuma dia pesan, apa apa pun, jangan bagitau orang orang kampung tu yang dia cakap macam ni pada kitorang. Takut kena belasah la gamaknya.

Hampir dua jam aku berjalan untuk ke Betaab Valley ni. Kasut pun dah banjir sebab ais ais tepi jalan pun mula mencair, ada ada juga jalan yang perlu meredah salji setebal lebih satu kaki tinggi. Setibanya aku dan Adib di Betaab Valley, terpegun jugak lah rasanya. Kasut basah ke, dahaga ke, nak terkencing ke, semua hilang. Macam fairy tales walaupun view masa tu hanya salji dan rangka pokok je. Tapi fe-feeling macam Ice Queen jugak la. Orang pun tak ramai. Hanya ada aku dan satu family tourist, barangkali dari central India, Mumbai. So we have the Betaab Valley all to ourselves!







Since tak ramai ada orang kat sini, aku dan Adib buat perangai gila masing masing. Salji pun putih bersih dan suci, masih tebal hampir ke paras punggung, confirm confirm lah tak ada orang kencing lagi ke apa. Aku dengan Adib apa lagi, main lari lari mengharungi salji tebal la, baring guling guling atas salji la, snow diving la, main snowball fight la. Haih, macam macam! Penyudahnya, salji masuk kasut, cair, habis seluar kasut basah semua!



Sedar tak sedar, dah tengah hari pun. Aku nak kena kejar bus balik ke Srinagar pulak ni. Tapi sebelum balik, Ziggi ajak singgah ke rumah dia, minum teh. Sebenarnya aku berat je nak pergi rumah dia, kang dia nak jual itu le, nak jual ini le. Sebab culture di India memang macam tu. Walaupun aku kenal orang tu di kedai tempat di bekerja, lepas sembang sembang mesti dia ajak ke rumah sebab diorang ada berniaga benda lain jugak. So Ziggi ni aku expect macam tu jugak la.


Dalam perjalanan balik ke Pahalgam Valley, tiba tiba Adib dan Ziggi dah jadi best friend pulak aih.







So sampai di rumah, dia jamu aku dan Adib dengan teh Kashmir dan beberapa biji epal. Lepas tu dia tunjuk setiap pelusuk rumah dia. Haish, aku rasa tak perlu pun =.=' Tapi out of respect, aku layankan aje lah. Sedang minum minum tu, dia panggil adik dia suruh bawakkan saffron. Dia nak bagi pada aku dan Adib, cenderahati la mungkin. Alahai mamat ni, baik sangat pulak dah. Aku pun tak sampai hati, aku suruh lah Adib bagi upah pada si Ziggi tu. Dia pun siap bertukar tukar phone number dengan Adib. (Sampai beberapa bulan kitorang dah balik dari India dia masih berhubung via whatsapp ok!)


So petang tu kami ambil backpack dan mulakan pencarian bus ke Anantnag untuk balik ke Srinagar. Pada mulanya aku tak tau pun nak ambil bus tu kat macam check pointnya. Mundar mandir kami tanya pada penduduk kampung, semua pakat pakat suruh jalan straight je. Memang la jalan straight, tapi nak jalan sampai mana? Haih aku dan Adib pun jalan lah selagi boleh. Mujurlah kat depan tu macam ada taxi stand, macam tempat tempat taxi berkumpul. Aku suruh Adib tanya diorang, kat mana sebenarnya nak ambil bus atau sumo ke Anantnag. Nasib baik lah kami berada di jalan yang benar ya ampun! Lima minit ke depan lagi, sampai ke kawasan pekan kecil Pahalgam. Nasib baik lah aku dan Adib sempat kejar sumo yang nak ke Anantnag tu. Tak sure lah tu sumo yang terakhir petang tu ke apa. Sebab memang dah agak lewat dah. Bayaran Sumo dari Pahalgam ke Anantnag hanya 80 rupee seorang. Dan perjalanan akan mengambil masa satu jam hingga satu jam setengah.


Dah nak balik baru cuaca nak cantik. Apalah nasib.


Sampai di Anantnag, kami kena tukar pada sumo yang lain pulak untuk ke Srinagar. Yang pit stop kat sini memang kena kejar betul betul, pitstop ni, kalau ada ramai orang nak naik baru diorang akan bawak ke destinasi yang kita nak pergi tu. Kalau tak cukup orang dalam sumo tu memang diorang tak nak hantar, unless korang mampu nak charter one full sumo.

Masa tu, hanya aku dan Adib je yang nak ke Srinagar. Risau jugak aku, kalau kalau terpaksa charter satu sumo. Tujuan aku naik sumo ni sebab nak berjimat, bukannya nak tambah perbelanjaan. Hampir sejam jugak lah kami tunggu hingga ada dua tiga orang penumpang lain yang nak ke Srinagar. Lega rasanya. Disebabkan naik sumo ni macam naik bus tambang, waktu perjalanan tu agak lama jugak sebab akan berhenti henti. Hampir dua jam jugak aku dan Adib duduk sempit dalam sumo tu.

Akhirnya dalam jam 8 malam aku dan Adib sampai di Srinagar. Sebelum aku diturunkan, aku suruh Adib riki riki harga pada penumpang lain yang naik mula mula dengan kami. Tau lah kami harga yang sepatutnya supaya tak diketuk oleh pakcik tu.

Seperti yang dijangka, bila Adib nak bayar pada driver sumo tu, dia mintak 600 rupees. Kemain lagi kau nak menipu tourist ye. Padahal terang terang dia amik 100 rupees je dari penumpang yang sama sama naik dan turun dengan Aku dan Adib. Adib pun argue la kenapa kena bayar lebih pulak, kan share sumo, bukan chartered sumo!

Kekecohan di tepi jalan tu menarik perhatian tuk tuk driver yang ada disitu. Ramai jugak yang datang ke tempat kejadian. Lepas explain pada tuk tuk driver, diorang bergaduh gaduh mulut, akhirnya sumo driver tu hanya minta 400 rupees untuk total tambang aku dan Adib. Maksudnya 200 rupees sorang. Still, dia dapat extra 100 rupees from each of us. Malas nak panjang panjangkan, bayar je lah 400 rupees.

Sebenarnya, aku dan Adib agak clueless kat mana kami diturunkan masa tu. Nampak macam familiar, tapi tak ada idea kat mana hotel kami menginap sebenarnya. Hahahaha. Adib tanya lah pada tuk tuk driver td samada dia tau kat mana hotel kami tu, Tuk tuk driver tu cakap dia boleh bawakan. Tapi Adib kata nak jalan kaki sendiri. Yelah, tadi dah gaduh gaduh nak kena tipu, pastuh tuk tuk driver tu baik semacam pulak, kang kena ketuk pulak dengan dia, baik lah jalan kaki je kan. Adib yakin sangat, hotel kitorang memang dekat dekat je area situ within walking distance. Tapi sebab dah malam dan gelap, tak berani lah nak amik risiko. Kitorang pun apa lagi, naik jelah tuk tuk tu, dengan bayaran yang dijanjikan hanya 50 rupees. Sekali bila dah sampai, driver tu mintak 50 rupees seorang. Maksudnya total adalah 100 rupees lah. Celaka. Sepanjang aku kat India, tak pernah lagi tuk tuk driver bagi harga per head. Selalu kalau mintak 50 rupees, atau 80 rupees, atau 100rupees, memang bayaran untuk satu tuk tuk, tak pernah lah untuk satu kepala. Haih. Mesti sebab aku dan Adib dah bayar extra 100 rupees seorang kat sumo tadi, dia pun try lah nak ambil kesempatan. Malas nak kisah dah, bayar, malam tu aku layan tandoori lagi. Fuhh nikmat.

1 comment:

Unknown said...

Perghhh... Syokk.. Ko buat ak rse mcm dh smpi india weiii... Nk tau smbngan lagiiii.. Can't wait...!!